Tips uit­wisseling Regiobijeen­komst Overijssel/​Flevoland

Geplaatst op 8 oktober 2021

Woensdag tijdens de Week van de Medezeggenschap ontmoetten cliëntenraadsleden uit Overijssel, Flevoland en Gelderland elkaar in Zwolle. Hieronder lees je de belangrijkste tips en goede praktijken naar aanleiding van deze bijeenkomst met als thema; ‘werken aan een stevig fundament voor de cliëntenmedezeggenschap’.

Contact met de achterban

  • Verdeel als cliëntenraadsleden de verschillende afdelingen, die je op regelmatige basis bezoekt.
  • Organiseer een aantal keer per jaar een ‘veilige’ familie dag (waar familie vrijuit kan spreken en medewerkers van de
    organisatie niet mee luisteren).
  • In de verpleeghuiszorg een visitekaartje aan de eerste contactpersoon geven, door een verzorgende
    in live contact, los van de algemene informatiemap.
  • Bij de thuiszorg/ambulante zorg door een verzorgende laten vragen of een lid van de cliëntenraad
    een keer een half uur een gesprekje mag voeren.
  • Wanneer er mantelzorg- of familieavonden zijn; daar langsgaan als cliëntenraad en iets vertellen.
  • Wanneer dit past bij de doelgroep, kan je als cliëntenraad huiskamer gesprekken organiseren. En
    integreer de huiskamergesprekken in de agenda van de cliëntenraad.

Onafhankelijke ondersteuning

Een eigen onafhankelijk ondersteuner is zeer aan te raden, al is het 4 uur per week, voor de professionaliteit en
kennis van Wmcz of wet zorg en dwang.

Recht op informatie

  • Informatievoorziening is belangrijk voor de cliëntenraad. Het gaat dan om volledige informatie, die ook begrijpelijk is. Wanneer je als cliëntenraad te weinig informatie krijgt; wees dan concreet waarover je informatie zou willen.
  • Soms wordt vertrouwelijke informatie in de CCR gedeeld, die in feite ook in de CR besproken zou moeten
    worden. Dan is de kunst om de bestuurder te vragen of het ook met de CR gedeeld kan worden en anders
    een einddatum aan de vertrouwelijkheid te verbinden.

Contact met de bestuurder

Openheid in de relatie van de cliëntenraad en bestuurder is erg belangrijk. Het is de kunst hetzelfde belang duidelijk voor ogen te hebben, namelijk goede zorg voor de mensen die zorg ontvangen.

“Om als cliëntenraad in een gezellige ambiance te praten, versterkt de onderlinge band.”

Vergaderingen van de cliëntenraad

  • Goede en passende overlegtijden van de cliëntenraad zijn belangrijk: spreek momenten af (overdag of ’s
    avonds) dat de meeste raadsleden kunnen. Volg niet zomaar de traditie van de organisatie.
  • Bied mensen de mogelijkheid tot online vergaderen aan mensen bieden, zodat mensen die lastiger aansluiten (en online vaardig zijn) toch bij de cliëntenraadsvergadering kunnen zijn.

Het volledige verslag kun je hier downloaden

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.