Aanvulling op handreiking ‘Bezoek en sociaal contact; corona in verpleeg­huizen’

Geplaatst op 2 februari 2021

De landelijke handreiking ‘Bezoek en sociaal contact; corona in verpleeghuizen’ start bij de wensen van bewoners en naasten. Familie is meer dan bezoek. En de deuren gaan niet meer automatisch op slot als er corona in het huis is. De cliëntenraad heeft een belangrijke stem bij het beleid rondom bezoek en sociaal contact op iedere locatie.

Op verzoek van Verenso – de vereniging van specialisten ouderengeneeskunde – heeft het Outbreak Management Team (OMT) zich afgelopen vrijdag 29 januari gebogen over de uitwerking van de handreiking waar sinds 17 september 2020 mee gewerkt wordt. Vanwege de Britse coronavariant adviseert het OMT het volgende: “Met een bezoekersregeling van 2-3 vaste personen per bewoner per week (de ‘bezoek-bubble’), waarvan 1 persoon per dag op bezoek komt bij de bewoner, wordt het bezoek voor de bewoner niet te veel beperkt en is het risico op insleep van corona beperkt.

Een strakke triage voor de bezoekers, ruimere bezoektijden waardoor spreiding van bezoekers bewerkstelligd wordt, een medisch mondneusmasker en goede handhygiëne zijn daarbij essentieel. Voor vrijwilligers kan eenzelfde beleid, maar dan per unit/afdeling gevolgd worden.”

De partijen die hebben gewerkt aan de handreiking (LOC, ActiZ, Alzheimer Nederland, NIP, V&VN, Verenso en Zorgthuisnl) hebben besloten dat de handreiking hiervoor niet aangepast hoeft te worden, maar dit advies geldt als een aanvulling op de bestaande handreiking. De handreiking blijft dus richtinggevend en dus kun je bijvoorbeeld afwijken en dus maatwerk bieden door de afspraak van 2-3 vaste bezoekers, bijvoorbeeld in de palliatieve fase. Zodra de omstandigheden beter worden, biedt de handreiking alle ruimte om de maatregelen te verruimen.

Over de handreiking

Deze handreiking is een hulpmiddel voor bestuurders/managers, cliëntenraden, personeelsvertegenwoordiging (ondernemingsraad, verpleegkundige adviesraad) en de behandelaar. Zodat zij met elkaar het gesprek kunnen voeren hoe te handelen in deze coronatijd. En daarover per locatie een plan kunnen maken. Waarbij het gesprek niet alleen over een bezoekregeling gaat, maar breder over leven en wonen in het verpleeghuis in coronatijd. Uitgangspunt is dat iedere locatie start met het inventariseren van de wensen van bewoners en naasten. Vervolgens een plan per locatie maakt. En ten slotte kijkt hoe de organisatie als geheel daarbij kan helpen. Dus écht een plan waar de wensen van bewoners en naasten de basis vormen.

Meer lezen

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Thema's: Coronavirus

Praat mee! (2)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jaap Paasman 2 maanden geleden

Mijn Demente moeder ligt in het verpleeghuis van Coloriet. Zij hebben een bezoekersregeling waarbij maar 1 vaste bezoek per week mag komen. Wij vinden dit als vijf kinderen/3 kleinkinderen/5 overkleinkinderen onwerkbaar en niet humaan zowel voor patient als naaste.  In  de praktijk betekent dit dat ik mijn moeder slechts 1 keer per vier/vijf weken kan zien en dat  de kleinkinderen al helemaal niet aan de beurt komen. In de week dat ik de gelukkige bezoeker mag zijn moet ik zeven dagen in de week 250 km per dag rijden want ik woon op grote afstand.  Het verpleeghuis “de regenboog” beroept zich in een brief op het OMT en de uitspraken van Rutte. Nu lees ik hier dat  het OMT een veel werkbaarder voorstel heeft nl een bubbel van 2/3 vast bezoeker per week. Dit zou ons enorm helpen. Waar kan ik een klacht indienen over de gang van zaken bij Coloriet.

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 2 maanden geleden

Dag Jaap,
Ik begrijp dat mijn collega u heeft kunnen verwijzen naar de cliëntenraad van Coloriet, hopelijk kunnen zij het goede gesprek voeren (met u, maar ook met de organisatie) over wat nodig is in deze complexe tijd waar maatwerk noodzakelijk is voor veiligheid en kwaliteit van leven en welzijn. Dat doen zij vanuit hun rol als medezeggenschapsorgaan.

Wanneer u een klacht wil indienen, heeft Coloriet daarvoor informatie verstrekt op hun website: www.coloriet.nl/…chten.html Daar staat expliciet benoemd wanneer u bij wie terecht kunt.

Reageer op dit bericht

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.