Goede voor­beelden medezeg­genschap Jeugdzorg

Geplaatst op 17 juli 2023

LOC krijgt veel vragen naar goede voorbeelden van inspraak en medezeggenschap. Om cliëntenraden en jongerenraden te ondersteunen in hun zoektocht naar wat werkt maakten we een serie van drie filmpjes met goede voorbeelden medezeggenschap Jeugdzorg.

Hoe organiseer je medezeggenschap?

Waardevolle zorg begint bij (mede)zeggenschap. Het is essentieel dat kinderen, jongeren en ouders de mogelijkheid krijgen om te vertellen hoe ze de zorg ervaren en wat er nodig is om die te verbeteren. En dat zij invloed hebben op hoe dat gebeurt. Effectieve medezeggenschap is maatwerk, iedere organisatie werkt anders en een goede samenwerking met cliënten vraagt een eigen benadering en aanpak. Maar hoe organiseer je dat?

LOC ondersteunt en adviseert cliëntenraden in hoe ze de medezeggenschap binnen hun organisatie kunnen versterken. In deze serie staan drie goede voorbeelden van medezeggenschap centraal bij jeugdzorgorganisaties die een adviestraject hebben gedaan met adviseurs van LOC.

Met het delen van deze voorbeelden willen we andere jeugdzorgaanbieders en cliëntenraden inspireren en motiveren en op een positieve manier ondersteunen bij het vormgeven van inspraak en medezeggenschap.

Bekijk en deel!

Bekijk, deel en gebruik de filmpjes in jouw organisatie! Organiseer als jongerenraad of cliëntenraad bijvoorbeeld een filmavond met deze filmpjes en bespreek daarna wat al goed gaat met de zeggenschap in jouw organisatie en wat nog beter kan. Nodig zowel jongeren, ouders, professionals, managers en bestuurders uit.

iHUB

Bij iHUB omarmt het hele managementteam het belang van medezeggenschap. Het maakt niet uit waar je zit in de organisatie. Of je nou jongere bent, medewerker, wetenschapper of ouder: de directeur vindt elk perspectief belangrijk om mee te nemen bij het verbeteren van de zorg.

“De hulpverleners moeten daadwerkelijk voelen wat het betekent voor ouders en jongeren om in zo’n situatie te zitten. Dat hebben we met de organisatie besproken. En de organisatie heeft dat goed opgepakt en doet dat op allerlei manieren.” (Voorzitter cliëntenraad)

Youké

De cliëntenraad Yousay van Youké bestaat sinds begin 2021 uit een sterke groep jongeren én ouders. YouSay is opgericht in samenwerking met jongeren en ouders en vormgegeven aan de hand van de wensen van de cliënten en Youké. De organisatie en de cliëntenraad versterken elkaar en dat is één van de redenen waardoor de cliëntenraad standvastig bestaat. De cliëntenraad heeft een duidelijke functie in de organisatie. Cliënten steken er tijd en energie in, ze leveren input.

“Het blijkt dus dat onze kracht is dat we gemixt zijn, met leeftijd en geslacht.” (lid cliëntenraad)

Entrea lindenhout

Entrea lindenhout heeft niet alleen een cliëntenraad volgens de Wmcz (Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen), maar ook een jongerenraad. Daarin zit een groep jongeren met een doel: samen de jeugdzorg verbeteren. De raad heeft een eigen rol in de organisatie en spreekt ook met de bestuurder. De raad bepaalt zelf wie ze is, niet de organisatie.

“De jongerenraad bepaalt zelf de agenda. Ik zit erbij als gespreksleider.” (Angelo Beşikçi, Ondersteuner Jongerenraad)

Meer weten?

LOC Waardevolle zorg ondersteunt cliëntenraden met bijeenkomsten, cursussen en trainingen en adviestrajecten op maat. Heb je een vraag? Stel hem aan: vraagbaak@loc.nl

Download artikel als PDF

Praat mee! (1)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tiske Boonstra 10 maanden geleden

Wat onwijs gaaf om te zien en zo praktisch voorbeelden mee te krijgen en van te kunnen leren. Veel dank iedereen die hieraan heeft bijgedragen!!

Reageer op dit bericht

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese