Sparsessie Van agenda naar praktijk

Geplaatst op 5 oktober 2023

Tijdens de Week van de Medezeggenschap staan er een aantal sparsessies op het programma. Op dinsdag 3 oktober was de eerste: ‘Van agenda naar praktijk’, onder leiding van LOC adviseurs Tiske Boonstra en Klazien Teeuwissen.

Wat is een sparsessie?

Een sparsessie is een digitale ontmoeting tussen cliëntenraadsleden die rondom een bepaald thema ervaringen uitwisselen, samen nadenken, brainstormen, alternatieven bedenken, luisteren, vragen en doorvragen. Interactie is een belangrijk ingrediënt tijdens de sessie, maar ook van luisteren alleen steek je veel op.

Van agenda naar praktijk

Belangrijker nog dan de prettige begeleiding van het ervaren en goed op elkaar ingespeelde duo Tiske en Klazien, was de dynamiek tussen de deelnemers die deze sessie tot een succes maakte. Direct na de opening verschoof het thema, door de inbreng van een van de deelnemers, in de richting: hoe krijg je de praktijk op de agenda? Het spanningsveld tussen die twee, agenda en praktijk, werd een rode draad door deze goedbezochte sessie.

Vragen en tips

Er werden meteen al veel vragen en aandachtspunten gedeeld met elkaar:

  • Staan wel de juiste onderwerpen op de agenda?
  • Doen we in praktijk wel de goede dingen?
  • Hoe kunnen we het in vergaderingen meer over de inhoud hebben?
  • Hoe borgen we de praktijkverhalen in de cliëntenraad als leden de binding met de praktijk verliezen door Corona of omdat familieleden overlijden?
  • Goed contact onderhouden met de achterban is lastig
  • Hoe zorgen we ervoor dat er daadwerkelijk wat wordt gedaan met de input door de cliëntenraad?
  • Hoe zorgen we ervoor dat onderwerpen op de agenda meer vanuit cliëntperspectief wordt bekeken?
  • Het MT belooft veel, maar hoe zorgen we ervoor dat het MT beloftes in praktijk na komt?

Maar er werden gelukkig ook veel tips uitgewisseld:

  • Zorg voor een duidelijke actie- en besluitenlijst
  • Formuleer een visie op medezeggenschap binnen jouw organisatie
  • Houd een vooroverleg: overleg eerst intern met de cliëntenraad, voor het overleg met de managers
  • De Wmcz2018 bepaalt dat cliëntenraden recht hebben op een ondersteuner als daar behoefte aan is
  •  Zorg voor een goede band tussen de managers en de cliëntenraad. Maak kennis, bijvoorbeeld door middel van een filmpje, of PowerPoint presentatie of sluit aan bij bijeenkomsten of nodig het MT uit. Het helpt als het contact niet alleen zakelijk is, maar ook persoonlijk en informeel. Elkaar leren kennen heeft een wederzijdse meerwaarde.
  • Maak duidelijk aan het MT: de  cliëntenraad is een medestander, geen tegenstander
  • Wees zichtbaar als cliëntenraad

Van agenda naar praktijk of van praktijk naar agenda?

Beide zijn belangrijk. Als je teveel focust op de praktijk, dan loop je het risico dat je nieuw beleid of regelgeving mist. Het is handig om op de hoogte te zijn van wat het management wil of belangrijk vind. Aan de andere kant heeft het geen zin om maar onderwerpen op de agenda te blijven zetten, zonder te weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Het is belangrijk om aan een noodzakelijke portie zakelijkheid ook een dosis gevoel toe te voegen, want anders gaat het niet over waar het over zou moeten gaan: het leven van mensen.

In de cliëntenraad kun je zorgen voor een combinatie door goed te kijken naar de taken van de verschillende cliëntenraadsleden en te zorgen voor een mix van ervaringsdeskundigen en mensen die lid zijn vanuit maatschappelijke betrokkenheid.

Meer sparren?

“Samen weten we meer dan alleen. Het delen, dat maakt een sparsessie van meerwaarde,” aldus een van de deelnemers.

Heb jij ook behoefte aan het uitwisselen van ervaringen? Een sparsessie is een laagdrempelige en leuke manier. Tijdens de Week van de Medezeggenschap stonden er meerdere op het programma, maar ook buiten de Week staan er regelmatig sparsessie op de agenda. Houd de website in de gaten voor nieuwe data.  

Ook interessant:

Online Basicursus medezeggenschap – LOC Cliëntenraden (clientenraad.nl)
Online Verdiepingscursus medezeggenschap – LOC Cliëntenraden (clientenraad.nl
Cliëntenraad en interne samenwerkingspartners – LOC Cliëntenraden (clientenraad.nl)



Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese