Verslag #5 Week van de Medezeg­genschap | Vrijdag

Geplaatst op 9 oktober 2020

Deze laatste dag van de Week van de Medezeggenschap doken we dieper in de dagelijkse praktijk van de medezeggenschap. We leerden hoe we balans kunnen brengen in de agenda van de raad. Hoe we ambities omzetten in actie. Wat je als cliëntenraad nodig hebt om een sterk team te zijn. Ook vanuit de rol van de voorzitter en die van de ondersteuner. En dat alles om het perspectief van de cliënt goed voor ogen te blijven houden en brengen. Voor en vooral mét al die mensen in onze samenleving die zorg of hulp nodig hebben: of het nou gaat om jeugdigen (en hun ouders), mensen met een verslaving, ouderen, mensen met een beperking of mensen met een psychische kwetsbaarheid. 

“Ik neem veel informatie mee terug naar de cliëntenraad”

Over een aantal specifieke advies- en instemming onderwerpen gingen cliëntenraden vandaag met experts en met elkaar in gesprek. 

Ventilatie van gebouwen Leden van de LOC-Bouwpool namen cliëntenraden mee in het belang van goede ventilatie en om daarover in gesprek te gaan met de zorgaanbieder. Naast concrete tips over de check op lekken in het systeem als onderhoud van filters moedigen zij aan om niet alleen te richten op moment-maatregelen, maar in deze gesprekken ook te bezinnen op: wat gaan wij de komende jaren doen voor een gezonde leefomgeving.

Eten en drinken Stichting Eten en Welzijn raadt cliëntenraden, die met het onderwerp eten en drinken aan de slag willen, aan om zich te richten op wat voor cliënten belangrijk is. Bijvoorbeeld als het gaat om het aansluiten bij wat zij graag eten, hoe, hoeveel en hoe vaak zij willen/kunnen eten, waar, wanneer, welke vorm het eten het volgens cliënten zelf het beste kan hebben, welke hulp zij al dan niet willen bij het eten. En om dat als uitgangspunt te nemen voor gesprekken met betrokkenen bij de zorg.

Begroting en jaarrekening Een afvaardiging van de LOC-expertpool Zorg en geld legt uit hoe je ook zoiets abstracts als de begroting en jaarrekening kunt gebruiken om bij te dragen aan Waardevolle zorg.

Leden van LOC kunnen kosteloos gebruik maken van ondersteuning door de expertpools Zorg & Geld en de Bouwpool. Om in contact te komen met de expertpools van LOC, neem je contact op met de vraagbaak van LOC

Balans in de agenda

Naast deze onderwerpen zijn er tal van andere onderwerpen en thema’s die spelen. Cliëntenraden geven maar al te vaak aan overspoeld te worden door adviesvragen en verzoeken vanuit de zorgorganisatie. Door deze veelheid aan dingen kun je makkelijk de focus kwijtraken. Tiske Boonstra en Freke Evers, LOC-adviseurs geven tips hoe je als cliëntenraad zelf de regie over de agenda kan houden. Dat wat volgens cliënten nodig is om een waardig en waardevol leven te kunnen leiden, is waar je je in de basis op kunt richten. Het helpt om vanuit die focus (bijvoorbeeld in een werkplan / jaarplan) op te schrijven waar voor de komende tijd de prioriteiten en ambities liggen. 

Tip van deelnemer: “ook het verdelen van onderwerpen onder de raadsleden zorgt ervoor dat er minder op je bordje ligt. En ook dat niet steeds dezelfde mensen alleen maar aan het woord zijn. Dat was voorheen bij ons. 2 personen hadden altijd wat te zeggen en een hele grote inbreng. Met deze verdeling breng je meer evenwicht in wie wat doet en zegt.”

“wat het gesprek of het onderwerp ook is: stel daarbij altijd de vraag: wat is hiervan het effect op de cliënten?”

Van ambitie naar actie 

Om inhoudelijke ambities om te zetten in actie, is goede samenwerking nodig. Ook binnen de cliëntenraad. Dennis van den Brink, LOC-adviseur en Lut Leijs, cliëntondersteuner bespreken samen met de deelnemers wat sleutels kunnen zijn voor succesvolle samenwerking. Ze geven aan dat elkaar leren kennen en waarderen meer aandacht verdient. Vaak is er onvoldoende zicht op elkaars kwaliteiten, wat mensen leuk vinden en waar zij blij van worden. Het helpt wanneer je elkaar kent: wat past nou bij die en wat past goed bij die? Ook een gemeenschappelijk doel mag niet ontbreken – wederom die visie op medezeggenschap. 

Concrete tips
“Met elkaar uit eten gaan, om elkaar te leren kennen heeft enorm geholpen om te weten wat er speelt in elkaars privéleven’’
‘’voor de vergadering even peilen hoe het met iedereen gaat, zeker in coronaperiode’’
‘’waardering geven en krijgen’’
‘’naar elkaar luisteren en elkaar echt uit laten praten, zeker als je alles online doet’’

Hoe werk je aan een sterke raad?

Aan de hand van de 5 fases van teamwork (Lencioni) legt Klazien Teeuwissen, LOC-adviseur, uit hoe je kunt werken aan goede interactie binnen teams. Een spiegel die helpt om ook als cliëntenraad te bouwen aan goede samenwerking en dus een sterke raad. In andere sessies werd besproken hoe je vanuit de specifieke rollen van voorzitter en als onafhankelijke ondersteuner de cliëntenraad kan faciliteren. “Als voorzitter is de crux dat je oog hebt voor ieders inbreng én voor het medezeggenschapsproces”. De ondersteuner kan daaraan bijdragen door zich te richten op vier pijlers: ‘cliëntperspectief’, ‘de raad de inhoud’, functioneel ‘dom lui en neutraal’ en ‘wie heeft een probleem’ (Meer weten? Lees verder in de brochure ondersteuner).

Nieuw in de cliëntenraad

Een aantal keer deze week was er een sessie speciaal voor mensen die nieuw zijn in de wereld van cliëntenraden. Zo ook vandaag. Zij kregen beknopt een toelichting op het waarom, hoe en wat van medezeggenschap en de wettelijke basis. Veel succes toegewenst voor deze enthousiaste nieuwe raadsleden in het mooie werk dat jullie mogen doen!

Meer Week van de Medezeggenschap

Nu is de allereerste Week voorbij en staat er geen ‘Tot morgen!’ onder dit verslag. 

“Leerzaam en inspirerend!” 

Terugkijken sessies
Hier op ons platform vind je een overzicht met webinars en sessies die je op aanvraag terug kunt kijken.

Een eerste terugblik door de LOC-coördinatoren kun je hier lezen

https://www.facebook.com/CharmingAngelNL/posts/3368027169900008
Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese