Praat mee over de Thuiszorg: Aan de slag met medezeg­genschapsregeling ?!

LOC faciliteert cliëntenraden om met elkaar uit te wisselen. In de reeks Praat Mee over de thuiszorg nodigt LOC-adviseur Klazien Teeuwissen je uit om met elkaar van gedachten te wisselen, ervaringen en inzichten te delen. Over wat er anno 2020 nodig is om de taak van de cliëntenraad thuiszorg goed uit te voeren, ook tijdens deze crisis. Zo leren we van elkaar en kunnen we tips met elkaar delen.

VRAAG:

Ik ben benieuwd of jullie al met de nieuwe medezeggenschapsregeling aan de slag zijn gegaan of dat het op de agenda staat. En hoe dat met name gaat in de thuiszorg?

Zo hoorde ik van een raad die de modelregeling naast de huidige samenwerkingsovereenkomst legt. LOC heeft een handreiking bij de modelregeling opgesteld. We zijn benieuwd hoe dit jullie helpt bij het realiseren van de medezeggenschapsregeling.

Deel in deze ‘Praat mee’ hoe jullie dit onderwerp oppakken! Zijn er gesprekken gestart? Wat zijn jullie ervaringen? Je kunt ook meedoen aan de online ontmoeting voor raden in de thuiszorg op 17 juni om 15.00

Vraag:  Hoe zijn jullie aan de slag met de medezeggenschapregeling?

Praat ook mee bij de eerdere stellingen in deze reeks over de thuiszorg:
#1: Praat mee! De AVG lijkt een grote blokkade voor contact met de achterban
#2: Praat mee! De PREM helpt om te weten wat er speelt in de organisatie
#3: Praat mee! In de thuiszorg spelen altijd dezelfde onderwerpen
#4: Praat mee! Hoe geef je als cliënten­raad invulling aan je rol tijdens de coronacrisis?

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee! (2)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

P.J. van Veenen 3 jaar geleden

Heb een jarenlange ervaring met het ontvangen van zorg. Ben tevens nog actief in het gebeuren rond de zorg en maak me daar af en toe best zorgen over. Nu is er bij ons een plotselinge beperking ingetreden bij de nachtzorg. Zo er een calamiteit is kan er gebeld worden. Kan zelfs gebeuren dat mijn zoon uit bed gebeld wordt, als aanspreekpunt om bij me te blijven tot de dokter er is. Dit zal best een goed beleid zijn, maar is dit wel de opzet van de nachtzorg. Mijn zoon is wel zorg betrokken bij zijn vader maar heeft ook werk. Is het nu niet mogelijk om als organisaties om in samenwerking één goed dekkende nachtzorg in te zetten. Per slot zijn wij  als zorgvragers en mede vaak afhankelijk daarvan, de vragende partij. Daarbij in wezen werkgever. Is het niet de opzet zo lang mogelijk thuis te blijven wonen? Begrijp hier niks van en wil dit graag aankaarten.
 

Reageer op dit bericht
Klazien Teeuwissen 3 jaar geleden

Dank u wel voor uw reactie.
Het gaat hier om beleid die cliënten aangaat. Dit betekent dat de organisatie deze verandering aan de cliëntenraad heeft voorgelegd, omdat hier een adviesrecht over heeft. Heeft u al met de cliëntenraad contact gehad?
Efficiency en Kwaliteit staan soms op gespannen voet. Het is een uitdaging voor (kleine) zorgorganisaties om 24/7 de zorg te waarborgen.  En in uw geval gaat het ook over de bereidheid en mogelijkheden van mantelzorgers om ook ’s nachts beschikbaar te zijn. Ik heb geen oplossing, maar zou wel verder willen praten over wat er nog meer speelt in het licht van het onderwerp dat u aankaart. 
Tijdens de ‘corona-maatregelen’ hebben organisaties en cliënten in de thuiszorg ontdekt dat samenwerking heel goed kan. Ik hoor al stemmen die zich afvragen of dit ook voor de toekomst een goede oplossing is om bv de nachtzorg goed te regelen. En men vraagt zich dan ook af: hoe zit dit met de keuze vrijheid van cliënten?
Als cliëntenraad kun je de vraag stellen in hoeverre de zorgaanbieder al samenwerking zoekt met andere zorgaanbieders die in de regio werkzaam zijn. Een cliëntenraad kan ook zelf contact met cliëntenraden van andere aanbieders opnemen!
Ik ben benieuwd naar uw ervaring en die van andere cliënten(raden) in de thuiszorg?

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese