Praat mee over de thuiszorg: Wat speelt er nu voor de cliëntenraden in de thuiszorg?
Klazien Teeuwissen
Geplaatst op 27 juli 2020
LOC faciliteert cliëntenraden om met elkaar uit te wisselen. In de reeks Praat Mee over de thuiszorg nodigt LOC-adviseur Klazien Teeuwissen je uit om met elkaar van gedachten te wisselen, ervaringen en inzichten te delen. Over wat er anno 2020 nodig is om de taak van de cliëntenraad thuiszorg goed uit te voeren, ook tijdens deze crisis. Zo leren we van elkaar en kunnen we tips met elkaar delen.
De afgelopen maanden, en ook nu nog, ging de aandacht van veel cliëntenraden naar (de effecten van) de corona-maatregelen. Voor cliëntenraden waar er sprake is van ‘zorg thuis’ lag het werk soms stil of verliepen de contacten vooral op afstand.
Gelukkig lijkt er nu ruimte te komen om de draad van het ‘gewone raadswerk’ weer op te pakken. De uitslag van de jaarlijkse PREM is misschien al binnen. Ik hoorde al van onderwerpen als eenzaamheid thuis, het zorgplan en het rooster.
Kortom ik ben benieuwd welke onderwerpen nu de aandacht van de raad vragen. Het lijkt mij interessant om van elkaar te leren. Welke onderwerpen worden door de bestuurder ingebracht? Welke onderwerpen brengen de cliëntenraden zelf in? En wat maakt dat dit belangrijk is om met elkaar te bespreken?
Vraag:
Wat zijn onderwerpen die nu spelen voor de cliëntenraad in de thuiszorg?
Praat ook mee bij de eerdere stellingen in deze reeks over de thuiszorg:
#1: Praat mee! De AVG lijkt een grote blokkade voor contact met de achterban
#2: Praat mee! De PREM helpt om te weten wat er speelt in de organisatie
#3: Praat mee! In de thuiszorg spelen altijd dezelfde onderwerpen
#4: Praat mee! Hoe geef je als cliëntenraad invulling aan je rol tijdens de coronacrisis?
#5: Praat mee! Aan de slag met medezeggenschapsregeling?