“Ik wil op de hoogte blijven van wat er gebeurt in de zorg”

Geplaatst op 8 juni 2022

In de vaste rubriek ‘Cliënt & Raad’ van LOC-tijdschrift Zorg & Zeggenschap vertellen cliëntenraadsleden over hun werk, onderliggende motivaties en de wederzijdse versterking met LOC. In dit artikel is aan het woord Lambertine Habets Muhlenberg (82), cliëntenraadslid van MeanderGroep Zuid-Limburg/Thuiszorg in Oostelijk Zuid-Limburg.

MeanderGroep biedt veel soorten zorg voor alle inwoners in de regio Oostelijk Zuid-Limburg. Zowel zorg bij mensen thuis als op locatie. “Ik heb goede ervaringen met de zorgmedewerkers. Iedereen is prettig in de omgang”, aldus Lambertine.

Sinds wanneer ben je lid van de cliëntenraad en waarom zet je je in?
“Meander ken ik al heel lang, ze zorgden heel goed voor mijn zoon en man toen die ernstig ziek waren. Inmiddels zijn beiden overleden. Vijf jaar geleden werd ik lid van de cliëntenraad. Dat was in de tijd dat mijn man ziek thuis was en zorg kreeg van Meander. Een van de verzorgers vertelde mij dat Meander nieuwe cliëntenraadsleden zocht en hij vroeg of dat iets voor mij was. Daarover heb ik een paar weken nagedacht. Uiteindelijk dacht ik bij mezelf, ik ben wel oud maar laat ik het toch maar proberen. Ik wil op de hoogte blijven van wat er gebeurt in de zorg. Ook voor mijn kleinkinderen en achterkleinkinderen vind ik het belangrijk dat ik bij de tijd blijf.”

Wat is je taak in de cliëntenraad?
“Ik houd contact met mensen in de buurt over Meander. Mensen van alle leeftijden vertellen me wat ze vinden van de zorg. We zijn er als cliëntenraadslid niet om persoonlijke klachten aan Meander door te geven, dat begrijpt niet iedereen en ik leg het dan uit. Wanneer ik naar de supermarkt ga, tref ik veel ouderen. Met ouderen onder elkaar praten we regelmatig over de zorg. De algemene dingen die ik hoor, vertel ik in de cliëntenraad. Zoals dat mensen zich zorgen maken over de kosten voor het alarmeringssysteem.”

Hoe functioneert de cliëntenraad?
“We zijn met vijf personen en een cliëntenraadsondersteuner. Zij houdt ons tussendoor van alles op de hoogte over wat er bij Meander gebeurt. Dat gaat heel goed. We vergaderen een keer per twee maanden. Van Meander ontvang ik vooraf alle stukken via de post. Die pluis ik helemaal door. Een paar cliëntenraadsleden doen meer vergaderwerk en gaan ook naar vergaderingen van de centrale cliëntenraad. Dat doe ik niet.”

Wat zijn je ervaringen met de cliëntenraad?
“Ik vind het heel goed dat mensen tegenwoordig bij cliëntenraden terechtkunnen. Vroeger wist je niet waar je naartoe moest met je vragen. Ik maak gebruik van de mogelijkheid om in de cliëntenraad iets te zeggen of te vragen. En als me iets dwars zit dan zeg ik het ook. Er komen ook cliëntenraadsleden van andere locaties van Meander naar onze vergadering en dan hoor ik ook wat daar speelt. En ik blijf op de hoogte van nieuwe technische ontwikkelingen. De mogelijkheden die er nu bijvoorbeeld zijn om zieke mensen gemakkelijk op te tillen, vind ik prachtig.”

Ken je LOC Waardevolle zorg?
“LOC-adviseur José Broers kwam een keer in onze vergadering om over ‘contact met de achterban’ te praten. Wij wisten niet wat dat betekende. José legde het goed uit. Het bleek dat een ander cliëntenraadslid, mevrouw Schlenter, en ik ook bij de achterban horen. Omdat wij zelf zorg krijgen van Meander.”

Wat is je tip voor andere mensen?
“Ik raad jonge mensen met een gezin aan om in een cliëntenraad te gaan. Dan leren ze wat er allemaal gebeurt in de zorg. Meander is een prachtige organisatie. De wijkverpleging is betrokken bij veel mensen en toch weet niet iedereen wat zorgmedewerkers doen. Ook als ik geen zorg nodig heb, houdt Meander contact met me om te vragen hoe het met me gaat. Als er tijd voor is wordt er ook een kopje koffie bij gedronken. En als ik hulp nodig heb, weet ik dat ik altijd kan bellen.”

Verder lezen, luisteren en kijken

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.