Voor­beel­den cliënten­raden: ‘con­tact na sluiting’ #5

Geplaatst op 1 april 2020

Op de themapagina over het coronavirus van LOC cliëntenraden delen cliëntenraden voorbeelden hoe mensen in zorginstellingen en thuis contact met anderen kunnen hebbenEn hoe cliëntenraden contact blijven houden met hun achterban en de zorgorganisatie. Een greep uit de voorbeelden die binnenkomen:

Dagelijkse gang van zaken en wekelijks overleg
“Vandaag heb ik vanuit de centrale cliëntenraad de bestuurder gevraagd de locatiemanagers opdracht te geven de lokale raden te informeren over de dagelijkse gang van zaken. Hieraan is gehoor gegeven. Daarnaast heeft het db van de ccr wekelijks op een vast tijdstip telefonisch overleg met de RvB. Er zijn vooralsnog geen alarmerende signalen gekomen.  We wachten af.”

Draaiorgel
“Wij hebben geregeld dat een draaiorgel op 4 verschillende plekken naast het huis een serenade gaat brengen, zo heeft iedereen er een keer goed zicht op. Het wanneer regelt de manager welzijn zorg, die weet wanneer een dag het beste uitkomt. Dit is voor WZC Jeroen in Noordwijk, Zuid Holland.”

Informatie over besmettingen
“CCR’en gaan niet over de individuele cliënten en de incidenten zoals eventuele besmettingen, maar over algemeen beleid en gevolgen van de incidenten. Maar in dit geval en andere gevallen is het wel handig om te weten om welke locatie het gaat en welke maatregelen er getroffen zijn. Het is aan de bestuurder om het individuele geval om te zetten informatie waar de  cliëntenraad wel iets mee kan.”

Informatie over maatregelen op website
“Ik ben voorzitter van de cliëntenraad van DJGB. De raad van bestuur belde mij over de voorzorgsmaatregelen die genomen zijn in verband met het coronavirus. Ze hadden deze maatregelen ook op de website gezet. Wij – de cliëntenraad – vonden wat er op de website stond niet voldoende en hebben toen een mail naar de raad van bestuur en de directeur gestuurd. Hierin gaven we aan dat we vonden dat er meer informatie gegeven moest worden. Ook hebben we aangegeven hoe we dachten dat ze dat konden doen. Vanuit de organisatie kregen wij de reactie dat ze het fijn vinden dat we meedenken en dat ze ons voorstel ter harte nemen.”
Dit voorbeeld is van een cliëntenraad uit de Jeugdsector, voor meer voorbeelden kun je terecht op LOC Jeugd

Meer voorbeelden die door cliëntenraden werden aangedragen lees je in het eerdere bericht:
– Voor­beelden cliënten­raden: ‘con­tact na sluiting’ #1
– Voorbeelden clientenraden: ‘contact na sluiting #2
Voorbeelden cliëntenraden: ‘contact na sluiting #3
Voorbeelden cliëntenraden: ‘contact na sluiting #4

Weet je ook een goed voorbeeld?

Samen kijken hoe we elkaar kunnen helpen. Op verzoek van cliëntenraden hebben we op www.cliëntenraad.nl een pagina aangemaakt om goede voorbeelden uit te wisselen. Zodat we toch kunnen zorgen dat mensen in zorginstellingen en thuis contact met anderen kunnen hebben. Weet je een goed voorbeeld? Deel dit dan graag! Dit kan op de volgende manieren:

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Thema's: Coronavirus

Praat mee! (1)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Peter Gerlagh 3 jaar geleden

Het is mooi om te zien hoeveel creativiteit er los komt nu de bewoners geen bezoek meer mogen ontvangen.
Soms bedenkt de familie iets:
Afgelopen donderdag heeft mijn man buiten woning 5 saxofoon gespeeld. Ik was ’technicus” , we hebben de boxen van de auto gebruikt als versterking.
De bewoners zaten  buiten op het terras. Andere bewoners kwamen op het geluid af of keken uit de ramen. Hoewel hij 4 nummers gespeeld heeft ontstond er toch even een vrolijke sfeer. Mijn vader riep:  volgende week weer! Dus afhankelijk van het weer doen we het nog een keer. 
Meerdere woongroepen hebben een Illi-TV waarop oude films, foto’s, muziek, spelletjes etc. vertoond worden. Familie is nu gevraagd om voor Pasen filmpjes te maken die dan ook daarop geinstalleerd worden.
Een plaatselijke sportschool heeft naast het gebouw oefeningen gedaan. De bewoners deden op afstand of achter de ramen mee. Ze komen vast nog eens terug.

Reageer op dit bericht

Op maandag 1 april (2e Paasdag) is LOC gesloten.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese