Publicaties
LOC helpt cliëntenraden om de medezeggenschap zo goed mogelijk vorm te geven. Onder andere door handreikingen en filmpjes te maken. Die zijn hier te vinden. Zoeken kan op naam of op thema. Ook staan hier enkele handreikingen en filmpjes van andere organisaties. Omdat ze belangrijk zijn voor de cliëntenraad.
Kun je iets niet vinden? We helpen je graag verder via 030 284 32 00, vraagbaak@loc.nl of geef hier direct een bericht door.
Een handreiking voor cliëntenraden
In deze handreiking staat meer over de Wet zorg en dwang en de rol van de cliëntenraad, inclusief tips en handvatten.
lees verder
In de Algemene Voorwaarden staat wat mensen die zorg nodig hebben van een zorgorganisatie mogen verwachten. Maar ook wat zij zelf moeten doen. Deze algemene voorwaarden gelden voor de geestelijke…
lees verder
Handreiking voor cliëntenraden
In de handreiking Huisregels leggen we uit wat huisregels zijn en hoe je deze als cliëntenraad kunt beoordelen. Huisregels mogen niet zonder instemming van de cliëntenraad worden vastgesteld.
lees verder
Uitbraken van virussen & ziekteverwekkende micor-organismen in verpleeghuizen
LOC, ActiZ, Alzheimer Nederland, NIP, V&VN, Verenso en Zorgthuisnl hebben een handreiking gemaakt om binnen zorgorganisaties afspraken te maken over bezoek en sociaal contact bij uitbraken van infectieziektes in verpleeghuizen. Op basis van een plan waar de noden en wensen van bewoners en naasten echt de basis vormen. En waarin ook de stem van vrijwilligers en medewerkers een plaats moet krijgen. Deze handreiking is gemaakt in coronatijd en inmiddels algemeen toepasbaar gemaakt, ook voor andere infectieziektes.
lees verder
De functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad
In de brochure ondersteuner cliëntenraad lees je de LOC-visie op de functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad. De brochure geeft handvatten hoe de ondersteuner zijn rol in kan vullen.
lees verder (1)
voor mensen met dementie of meervoudige problematiek
Deze bewaarkaart beschrijft de gewenste groepsgrootte in kleinschalige woonvormen, zodat waardevolle zorg in de praktijk mogelijk is. Met deze informatie kunnen cliëntenraden inhoudelijke afwegingen maken bij een advies over groepsgrootte.
lees verder
Hoe doe je dat?
Als zorgaanbieder ben je verantwoordelijk voor het inrichten van medezeggenschap. Maar daarmee is een goede samenwerking met cliënten en naasten nog geen vanzelfsprekendheid. Deze bewaarkaart biedt handvatten om met elkaar tot een samenwerking te komen die daadwerkelijk betekenis krijgt.
lees verder (1)
In deze bewaarkaart vind je vier stappen om te werken aan een goede de rol- en taakverdeling binnen de cliëntenraad die past bij de taken van de cliëntenraad en bij…
lees verder
Handvatten om aan de slag te gaan
Met het organiseren van invloed van mensen die zorg nodig hebben kan je samenwerken aan goede zorg en ondersteuning in de dagelijkse praktijk. Hoe je die samenwerking betekenisvol organiseert –…
lees verder
4 tips voor cliëntenraden.
Hoe draag je als cliëntenraad bij aan goede zorg voor de mensen die dat nodig hebben? En wat is daarvoor nodig? Kortom: hoe krijg je meer invloed? In deze Bewaarkaart zetten we vier belangrijke tips op een rij.
lees verder