Publicaties

LOC helpt cliëntenraden om de medezeggenschap zo goed mogelijk vorm te geven. Onder andere door handreikingen en filmpjes te maken. Die zijn hier te vinden. Zoeken kan op naam of op thema. Ook staan hier enkele handreikingen en filmpjes van andere organisaties. Omdat ze belangrijk zijn voor de cliëntenraad.

Kun je iets niet vinden? We helpen je graag verder via 030 284 32 00, vraagbaak@loc.nl of geef hier direct een bericht door.

Filter resultaten:

Bewaar­kaart Rol en taak­ver­deling cliënten­raden

In deze bewaarkaart vind je vier stappen om te werken aan een goede de rol- en taakverdeling binnen de cliëntenraad die past bij de taken van de cliëntenraad en bij…

lees verder

Een betekenis­vol­le samen­wer­king vormgeven

Handvatten om aan de slag te gaan

Met het organiseren van invloed van mensen die zorg nodig hebben kan je samenwerken aan goede zorg en ondersteuning in de dagelijkse praktijk. Hoe je die samenwerking betekenisvol organiseert –…

lees verder

Bewaar­kaart: Meer invloed binnen de organisatie

4 tips voor cliëntenraden.

Hoe draag je als cliëntenraad bij aan goede zorg voor de mensen die dat nodig hebben? En wat is daarvoor nodig? Kortom: hoe krijg je meer invloed? In deze Bewaarkaart zetten we vier belangrijke tips op een rij.

lees verder

Leden van en werven voor de cliënten­raad

Handreiking met tips en voorbeelden

Geplaatst op 16 november 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
In deze handreiking vind je veel tips om ledenwerving voor de cliëntenraad handen en voeten te geven. En er staan voorbeelden in van functieprofielen, een wervingsplan en een inwerkprogramma.

lees verder

De begroting van de cliënten­raad

Handreiking voor cliëntenraden

Geplaatst op 20 oktober 2021
In deze handreiking kan de cliëntenraad lezen hoe hij een begroting opstelt, onderhandelt over deze begroting, het budget bewaakt en hoe hij verantwoording aflegt over de uitgaven.

lees verder

Het werkplan van de cliënten­raad

Handreiking voor cliëntenraden

In een werkplan zet de raad voor zichzelf op een rij wat er gedaan moet worden, wanneer dat moetgebeuren en hoeveel tijd daarmee gemoeid is. In deze handreiking geven we…

lees verder

Stap­penplan opzetten cliënten­raad

Elke zorginstelling is anders en het is van belang dat de medezeggenschap van cliënten passend is. Een van de vormen is een cliëntenraad. Deze bewaarkaart beschrijft de stappen voor het opzetten van een cliëntenraad.

lees verder

Kwaliteitskader verpleeg­huizen

Samen leren en ontwikkelen

Sinds 1 juli 2021 is er een vernieuwd Kwaliteitskader verpleeghuiszorg. Deze vervangt het Kwaliteitskader uit 2017. Het is geen heel nieuw kader. Wat niet meer klopte is veranderd. Ook is…

lees verder

Basisin­for­matie medezeg­genschap

Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018

In dit boekje staat alle basisinformatie over het werk in de cliëntenraad. Hoe kun je mensen die zorg nodig hebben goed vertegenwoordigen? Welke taken en rollen heeft de cliëntenraad? Op…

lees verder

Opleidingsgids voor cliënten­raden

Ondersteuningsaanbod van LOC

Medezeggenschap is continu in ontwikkeling. LOC helpt cliëntenraden om hun werk zo goed mogelijk te doen. Onder andere met cursussen, handleidingen, nieuwsbrieven, een tijdschrift, de Vraagbaak en trainingen op maat. In deze opleidingsgids beschrijven we een groot aantal mogelijkheden voor ondersteuning op maat. Het is een hulpmiddel om zelf te bepalen waar jouw cliëntenraad behoefte aan heeft. Op basis van die behoeften kunnen we een aanbod op maat voorstellen. Medezeggenschap is altijd in beweging en dat maakt dat je samen vorm geeft aan wat nodig is om vooruit te blijven gaan.

lees verder

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese