Publicaties

LOC helpt cliëntenraden om de medezeggenschap zo goed mogelijk vorm te geven. Onder andere door handreikingen en filmpjes te maken. Die zijn hier te vinden. Zoeken kan op naam of op thema. Ook staan hier enkele handreikingen en filmpjes van andere organisaties. Omdat ze belangrijk zijn voor de cliëntenraad.

Kun je iets niet vinden? We helpen je graag verder via 030 284 32 00, vraagbaak@loc.nl of geef hier direct een bericht door.

Filter resultaten:

Handreiking bezoek en sociaal contact

Uitbraken van virussen & ziekteverwekkende micor-organismen in verpleeghuizen

Geplaatst op 10 juni 2022 - Thema's: Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Coronavirus
LOC, ActiZ, Alzheimer Nederland, NIP, V&VN, Verenso en Zorgthuisnl hebben een handreiking gemaakt om binnen zorgorganisaties afspraken te maken over bezoek en sociaal contact bij uitbraken van infectieziektes in verpleeghuizen. Op basis van een plan waar de noden en wensen van bewoners en naasten echt de basis vormen. En waarin ook de stem van vrijwilligers en medewerkers een plaats moet krijgen. Deze handreiking is gemaakt in coronatijd en inmiddels algemeen toepasbaar gemaakt, ook voor andere infectieziektes.

lees verder

Ondersteuner cliënten­raad (in­kij­kexemplaar)

De functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad

In de brochure ondersteuner cliëntenraad lees je de LOC-visie op de functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad. De brochure geeft handvatten hoe de ondersteuner zijn rol in kan vullen.

lees verder

Bewaar­kaart groepsgroot­te kleinschalig wonen

voor mensen met dementie of meervoudige problematiek

Deze bewaarkaart beschrijft de gewenste groepsgrootte in kleinschalige woonvormen, zodat waardevolle zorg in de praktijk mogelijk is. Met deze informatie kunnen cliëntenraden inhoudelijke afwegingen maken bij een advies over groepsgrootte.

lees verder

Bewaar­kaart: Medezeg­genschap passend organiseren

Hoe doe je dat?

Als zorgaanbieder ben je verantwoordelijk voor het inrichten van medezeggenschap. Maar daarmee is een goede samenwerking met cliënten en naasten nog geen vanzelfsprekendheid. Deze bewaarkaart biedt handvatten om met elkaar tot een samenwerking te komen die daadwerkelijk betekenis krijgt.

lees verder (1)

Bewaar­kaart Rol en taak­ver­deling cliënten­raden

In deze bewaarkaart vind je vier stappen om te werken aan een goede de rol- en taakverdeling binnen de cliëntenraad die past bij de taken van de cliëntenraad en bij…

lees verder

Een betekenis­vol­le samen­wer­king vormgeven

Handvatten om aan de slag te gaan

Met het organiseren van invloed van mensen die zorg nodig hebben kan je samenwerken aan goede zorg en ondersteuning in de dagelijkse praktijk. Hoe je die samenwerking betekenisvol organiseert –…

lees verder

Bewaar­kaart: Meer invloed binnen de organisatie

4 tips voor cliëntenraden.

Hoe draag je als cliëntenraad bij aan goede zorg voor de mensen die dat nodig hebben? En wat is daarvoor nodig? Kortom: hoe krijg je meer invloed? In deze Bewaarkaart zetten we vier belangrijke tips op een rij.

lees verder

Leden van en werven voor de cliënten­raad

Handreiking met tips en voorbeelden

Geplaatst op 16 november 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
In deze handreiking vind je veel tips om ledenwerving voor de cliëntenraad handen en voeten te geven. En er staan voorbeelden in van functieprofielen, een wervingsplan en een inwerkprogramma.

lees verder

De begroting van de cliënten­raad

Handreiking voor cliëntenraden

Geplaatst op 20 oktober 2021
In deze handreiking kan de cliëntenraad lezen hoe hij een begroting opstelt, onderhandelt over deze begroting, het budget bewaakt en hoe hij verantwoording aflegt over de uitgaven.

lees verder

Het werkplan van de cliënten­raad

Handreiking voor cliëntenraden

In een werkplan zet de raad voor zichzelf op een rij wat er gedaan moet worden, wanneer dat moetgebeuren en hoeveel tijd daarmee gemoeid is. In deze handreiking geven we…

lees verder

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese