De cliëntenraad en onafhankelijke cliëntondersteuning
Onafhankelijke cliëntondersteuners beschikken over veel kennis van het aanbod in zorg en ondersteuning en weten de weg hiernaartoe. Zij kunnen mensen die zorg nodig hebben daarmee bijstaan. Cliëntenraden kunnen ervoor zorgen dat informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning bekend is onder de achterban. Ook kunnen cliëntenraden en cliëntondersteuners onderling uitwisselen over veelvoorkomende signalen, en zo beter zicht krijgen op wat er leeft onder cliënten.
Juist in deze tijd waarin zorg soms wegvalt, anders georganiseerd moet worden of juist opgeschaald moet worden, is het handig dat mensen weten dat zij voor vragen of een luisterend oor ook bij de cliëntondersteuner terecht kunnen. Het coronavirus legt een enorme druk op onze gezondheidszorg en hulpverleners. Dit kan het vinden van goede zorg bemoeilijken. Een onafhankelijk cliëntondersteuner kan daarbij helpen.
Elkaar versterken
De cliëntenraad en de onafhankelijke cliëntondersteuning kunnen elkaar versterken door elkaar bekendheid te geven, en door onderling uit te wisselen over veelvoorkomende signalen.
Bekendheid geven
Cliëntenraden kunnen ervoor zorgen dat informatie over cliëntondersteuning bekend is onder de achterban.
- De cliëntenraad kan de zorgorganisatie vragen om (extra) aandacht te besteden aan informatie over cliëntondersteuning.
- De cliëntenraad kan adviseren over de informatie en/of de wijze waarop informatie over cliëntondersteuning aan cliënten en vertegenwoordigers wordt verstrekt: is het makkelijk leesbaar? is het taalgebruik passend bij de achterban? worden de juiste mediakanalen ingezet? etc.
- De cliëntenraad kan bij de achterban nagaan wat zij weten van cliëntondersteuning en welke ervaringen zij daarmee hebben
Andersom kunnen cliëntondersteuners wijzen op de aanwezigheid en de meerwaarde van de cliëntenraad, wanneer iemand start met ontvangen van zorg.
Uitwisselen over signalen
Cliëntenraden en onafhankelijk cliëntondersteuners kunnen onderling uitwisselen over veelvoorkomende signalen. Het is een extra manier om zicht te krijgen op wat er leeft onder cliënten. Je kunt in contact komen met onafhankelijk cliëntondersteuners via het Zorgkantoor, de gemeente(n) en/of Zorgbelang/MEE.
De cliëntenraad kan ook contact opnemen met de adviesraad sociaal domein / SMO- raad / Wmo-raad van de gemeente(n) waar de zorgorganisatie actief is om uit te wisselen over signalen:
- wat gaat goed?
- wat kan beter?
- waar ligt een rol voor de cliëntenraad en/of de zorgorganisatie?
Op basis van deze uitwisseling is het vervolgens ook goed om te bespreken: wie kan wat doen?
Voor meer tips en handvatten om zicht te krijgen op signalen uit de achterban, zie de bewaarkaart en bijbehorende brochure InContactStaan
Meer weten?
- Bekijk dit bericht voor een overzicht waarvoor je ook in deze tijd bij een cliëntondersteuner terecht kunt: Meerwaarde cliëntondersteuning in deze tijd.
- De website Co – uw gids in zorg en ondersteuning biedt algemene informatie over cliëntondersteuning. Er is ook een zoekmachine die je helpt om cliëntondersteuning in jouw buurt te vinden.
- Lees ook het eerdere bericht: Wat kan een cliëntondersteuner (Co) voor je betekenen?
- Voor meer tips en handvatten om zicht te krijgen op signalen uit de achterban, zie de bewaarkaart en bijbehorende brochure InContactStaan