Meerwaarde cliënton­dersteuning in deze tijd

Geplaatst op 10 april 2020

Juist in deze tijd waarin zorg soms wegvalt, anders georganiseerd moet worden of juist opgeschaald moet worden, is het handig dat mensen weten dat zij voor vragen of een luisterend oor ook bij de cliëntondersteuner terecht kunnen. Cliëntondersteuners beschikken over veel kennis van het aanbod in zorg en ondersteuning en weten de weg hiernaartoe. Ze luisteren goed naar je wensen, zien mogelijkheden en bespreken waar en bij wie je zorg of ondersteuning kunt krijgen. Burgerkracht Limburg zette helder op een rijtje waarvoor je ook in deze tijd bij een cliëntondersteuner terecht kunt.

Cliëntondersteuning op afstand

Ook op afstand is veel mogelijk, zo schrijft Burgerkracht Limburg. Via beeldbellen, mail of telefoon kunnen cliëntondersteuners doorgaan met de ondersteuning op afstand. Zij bieden ook op afstand informatie en advies, ondersteuning en bemiddeling rond eventuele zorgvragen. Met onderstaand lijstje zet Burgerkracht Limburg op een rijtje hoe die ondersteuning eruit kan zien:

Verhelderen

  1. Informatie en advies op maat
  2. Vraagverduidelijking op alle levensgebieden en verduidelijken ondersteuningsbehoeften
  3. In kaart brengen informele en formele netwerken 

Ondersteunen

  1. Ondersteuning bij het opstellen van een integraal persoonlijk plan
  2. Kortdurende ondersteuning bij leven met specifieke behoeftes
  3. Ondersteuning bij (her)indicaties en (her)beschikkingen
  4. Ondersteuning bij gesprekken met instanties
  5. Ondersteuning bij het opstellen, bijstellen en evalueren van hulp of zorg 

Verbinden

  1. Versterken en verbinden informele en formele netwerken
  2. Ondersteuning bij het kiezen van een passende aanbieder voor passende hulp of zorg 

Bemiddelen

  1. Bemiddeling indien hulp of zorg niet naar verwachting of volgens afspraken wordt geleverd
  2. Bijdragen aan het herstellen van vertrouwensrelaties
  3. Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep 

Signaleren

  1. Signaleert vroegtijdig onrechtmatigheden en knelpunten in passende zorg en ondersteuning 

Beroep doen op een cliëntondersteuner?

Afhankelijk van je situatie kun je via het zorgkantoor of via de gemeente een beroep doen op onafhankelijke cliëntondersteuning:

Via het zorgkantoor
Heb je een Wlz-indicatie, dan kun je terecht bij een cliënt­ondersteuner via het zorgkantoor. Het zorgkantoor levert zelf ondersteuning en heeft afspraken met organisaties voor cliënt­ondersteuning.

Via de gemeente
Je kunt terecht bij een cliënt­ondersteuner via de gemeente als je hulp en advies nodig hebt op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De gemeente kan u in contact met cliënt­ondersteuning brengen.

Meer weten?

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese