Drieluik: LOC in gesprek met VWS over jaarverantwoordingen | Deel 2: Ongevraagd advies
De eisen die het ministerie van VWS aan de jaarverantwoording van zorginstellingen stelt, lijkt een wereld die ver van ons ‘burgers’ af staat. Het gaat over regels, financiën, accountantsrapporten en codes. Een complexe wereld, waar tegelijkertijd cliëntenraden adviesrecht op hebben. Dus is het goed om de werelden dichter bij elkaar te brengen. De LOC Expertpool Zorg & Geld ging daar afgelopen jaar mee mee aan de slag. In een drieluik nemen we jullie mee in de successen die de Expertpool daarin heeft behaald.
Deel 2: Ongevraagd advies in de Haagse (achter?) kamertjes
Vorige keer lazen we hoe complex de jaarverantwoording is. De jaarverantwoording is het document dat zorginstellingen ieder jaar invullen om zich te verantwoorden aan het zorgkantoor en de maatschappij. De inhoud komt tot stand komt door overleggen tussen vele commissies en partijen in de zogenaamde Haagse kamertjes.
In de jaarverantwoording staat ook informatie over cliëntenraden. Er wordt bijvoorbeeld bijgehouden of er een cliëntenraad is en hoeveel gevraagde adviezen een cliëntenraad aan de bestuurder geeft. Nuttige informatie om te zien of een zorginstelling een functionerende cliëntenraad heeft.
Nu werd door VWS aan LOC gevraagd om feedback te geven op de jaarverantwoording. En één van de leden van de LOC Expertpool Zorg&Geld viel op dat wel de gevraagde, maar níet de ongevraagde adviezen van de cliëntenraad uitgevraagd werden. Terwijl de ongevraagde adviezen ook belangrijk zijn voor het functioneren van een cliëntenraad.
Voor de Expertpool leek het alsof er weinig met dit advies gedaan werd, maar ondertussen werd dit door meerdere overlegtafels in de Haagse kamertjes besproken. En plots kregen we het antwoord van VWS: de ongevraagde adviezen zijn opgenomen in de jaarverantwoording. Opnieuw een succes waarin we de wereld van jaarverantwoordingen dichter bij de praktijk van cliëntenraden te brengen. We zijn erg blij dat VWS op deze manier naar het veld luistert!
De LOC Expertpool Zorg & Geld ondersteunt cliëntenraden bij het begrijpelijk maken van de cijfers in de jaarrekening. Ook biedt de pool ondersteuning bij het formuleren van goede vragen aan bestuurders. De Expertpool doet dit met gedegen kennis over jaarrekeningen en het verhaal áchter de cijfers. Met een ruime ervaring in de bestuurlijke context. Zo ondersteunt de Expertpool cliëntenraden om het adviesrecht op de jaarrekening goed in te vullen. Leden van de Expertpool hebben een financieel-juridische achtergrond en staan cliëntenraden graag ter zijde.
Meer weten?
- Lees ook deel 1 van het drieluik: LOC in gesprek met VWS over jaarverantwoordingen | Deel 1: De kunst van eenvoud
- Lees verder over het adviesrecht op de jaarrekening
- Ter ondersteuning van cliëntenraden maakte LOC de volgende handreikingen:
- Kun je als cliëntenraad hulp gebruiken bij de advisering over de jaarrekening? Wil je verdieping vinden in je advisering over thema’s in de jaarrekening? Of wil je eerst eens verder kennismaken met het aanbod en leden van de Expertpool? Neem dan contact op met vraagbaak@loc.nl of 030-284 32 00 om in contact te komen met leden van de LOC-Expertpool Zorg & Geld.