Drieluik: LOC in gesprek met VWS over jaar­verantwoor­dingen | Deel 2: Ongevraagd advies

Geplaatst op 22 juni 2020

De eisen die het ministerie van VWS aan de jaarverantwoording van zorginstellingen stelt, lijkt een wereld die ver van ons ‘burgers’ af staat. Het gaat over regels, financiën, accountantsrapporten en codes. Een complexe wereld, waar tegelijkertijd cliëntenraden adviesrecht op hebben. Dus is het goed om de werelden dichter bij elkaar te brengen. De LOC Expertpool Zorg & Geld ging daar afgelopen jaar mee mee aan de slag. In een drieluik nemen we jullie mee in de successen die de Expertpool daarin heeft behaald.

Deel 2: Ongevraagd advies in de Haagse (achter?) kamertjes

Vorige keer lazen we hoe complex de jaarverantwoording is. De jaarverantwoording is het document dat zorginstellingen ieder jaar invullen om zich te verantwoorden aan het zorgkantoor en de maatschappij. De inhoud komt tot stand komt door overleggen tussen vele commissies en partijen in de zogenaamde Haagse kamertjes. 

In de jaarverantwoording staat ook informatie over cliëntenraden. Er wordt bijvoorbeeld bijgehouden of er een cliëntenraad is en hoeveel gevraagde adviezen een cliëntenraad aan de bestuurder geeft. Nuttige informatie om te zien of een zorginstelling een functionerende cliëntenraad heeft. 

Nu werd door VWS aan LOC gevraagd om feedback te geven op de jaarverantwoording. En één van de leden van de LOC Expertpool Zorg&Geld viel op dat wel de gevraagde, maar níet de ongevraagde adviezen van de cliëntenraad uitgevraagd werden. Terwijl de ongevraagde adviezen ook belangrijk zijn voor het functioneren van een cliëntenraad. 

Voor de Expertpool leek het alsof er weinig met dit advies gedaan werd, maar ondertussen werd dit door meerdere overlegtafels in de Haagse kamertjes besproken. En plots kregen we het antwoord van VWS: de ongevraagde adviezen zijn opgenomen in de jaarverantwoording. Opnieuw een succes waarin we de wereld van jaarverantwoordingen dichter bij de praktijk van cliëntenraden te brengen. We zijn erg blij dat VWS op deze manier naar het veld luistert! 

De LOC Expertpool Zorg & Geld ondersteunt cliëntenraden bij het begrijpelijk maken van de cijfers in de jaarrekening. Ook biedt de pool ondersteuning bij het formuleren van goede vragen aan bestuurders. De Expertpool doet dit met gedegen kennis over jaarrekeningen en het verhaal áchter de cijfers. Met een ruime ervaring in de bestuurlijke context. Zo ondersteunt de Expertpool cliëntenraden om het adviesrecht op de jaarrekening goed in te vullen. Leden van de Expertpool hebben een financieel-juridische achtergrond en staan cliëntenraden graag ter zijde.

Meer weten?

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.