Rol cliënten­raad bij technologie in de zorg – Platform Cliënten­raden Langdurige Zorg Amsterdam

Geplaatst op 11 januari 2023

Op 14 november organiseerde het Platform Cliëntenraden Langdurige Zorg Amsterdam (PCLZA) een themabijeenkomst over de inzet van technologie in de zorg. Op technologie en digitale hulpmiddelen wordt tegenwoordig vol ingezet. Het uitgangspunt daarbij moet altijd zijn dat het hierbij moet gaan om waardevolle zorg mogelijk te maken. Iets wat alleen haalbaar is door met elkaar samen te werken. 

Rechten om mee te beslissen

LOC-adviseur Tiske Boonstra was een van de sprekers tijdens de bijeenkomst. Ze vertelde dat een cliëntenraad (CR) verschillende rechten heeft bij het maken van plannen om technologie in te zetten in de zorg. Technologie heeft een directe relatie met kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening. Op dit onderwerp heeft een CR instemmingsrecht. Als er belangrijke wijzigingen worden voorgesteld in de organisatie van de zorgverlening heeft een CR adviesrecht.

Technologie: voorbeelden en keerzijden

Tijdens de bijeenkomst werden verschillende voorbeelden besproken, waaronder de zogenaamde leefcirkels, zorg op afstand en diverse hulpmiddelen. Ook kwamen keerzijden van de inzet van technologie aan bod. Daarover kun je verder lezen in het verslag van de bijeenkomst.

Meer weten?

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese