Rol cliëntenraad bij technologie in de zorg – Platform Cliëntenraden Langdurige Zorg Amsterdam
Op 14 november organiseerde het Platform Cliëntenraden Langdurige Zorg Amsterdam (PCLZA) een themabijeenkomst over de inzet van technologie in de zorg. Op technologie en digitale hulpmiddelen wordt tegenwoordig vol ingezet. Het uitgangspunt daarbij moet altijd zijn dat het hierbij moet gaan om waardevolle zorg mogelijk te maken. Iets wat alleen haalbaar is door met elkaar samen te werken.
Rechten om mee te beslissen
LOC-adviseur Tiske Boonstra was een van de sprekers tijdens de bijeenkomst. Ze vertelde dat een cliëntenraad (CR) verschillende rechten heeft bij het maken van plannen om technologie in te zetten in de zorg. Technologie heeft een directe relatie met kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening. Op dit onderwerp heeft een CR instemmingsrecht. Als er belangrijke wijzigingen worden voorgesteld in de organisatie van de zorgverlening heeft een CR adviesrecht.
Technologie: voorbeelden en keerzijden
Tijdens de bijeenkomst werden verschillende voorbeelden besproken, waaronder de zogenaamde leefcirkels, zorg op afstand en diverse hulpmiddelen. Ook kwamen keerzijden van de inzet van technologie aan bod. Daarover kun je verder lezen in het verslag van de bijeenkomst.
Meer weten?
- Op 14 en 23 februari kunnen cliëntenraden met zorgkantoren in gesprek gaan over kwaliteit en continuïteit van zorg. Ook de inzet van zorgtechnologie komt aan bod.
- Lees het volledige verslag van de bijeenkomst Rol van de cliëntenraad bij innovatie in de zorg
- Lees verder over ‘Anders zorgen, anders werken’: inzet van technologie in de ouderenzorg
Lees meer artikelen over:
![](https://www.clientenraad.nl/wp-content/themes/loc/images/placeholder-avatar.png)