Met zorgkantoren in gesprek over kwaliteit en continuïteit van zorg
In 2021 en 2022 organiseerden we (online) bijeenkomsten voor cliëntenraden en zorgkantoren. Zij gingen met elkaar in gesprek over de eigen rol in het bewaken van de kwaliteit en continuïteit van zorg. Vanuit cliëntenraden hoorden we terug dat deze bijeenkomsten de mogelijkheid boden om op een laagdrempelige manier meer te weten te komen over het zorgkantoor. Op 14 februari en 23 februari 2023 organiseren we voor cliëntenraden twee digitale bijeenkomsten “in gesprek over kwaliteit en continuïteit van zorg”. Zorgkantoren gaan tijdens deze bijeenkomsten in op een aantal actuele onderwerpen rondom kwaliteit en continuïteit van zorg. Zoals de inzet van technologie of de inzet van informele zorg.
Doel van de bijeenkomsten
Het doel van de bijeenkomsten is om als cliëntenraden en zorgkantoren in gesprek te komen over deze onderwerpen, zodat je als cliëntenraadslid meer informatie hebt om het gesprek in de organisatie aan te gaan. Waar we bij stil willen staan zijn onder andere de volgende vragen:
- Hoe gaat de zorg in de toekomst eruit zien?
- Welke zorgen leven er bij de cliëntenraad en het zorgkantoor?
- Wat is de visie van het zorgkantoor met betrekking tot de continuïteit van zorg? En hoe ziet de cliëntenraad dit?
- Wat verwachten we dan van elkaar?
- En wat betekent dit in de praktijk van de (mede)zeggenschap van cliënten
- aan waar je over mee wilt praten, leer de medewerkers van het zorgkantoor uit jouw regio kennen en ga met hen in gesprek!
Praktische informatie en aanmelden
De bijeenkomsten vinden plaats op:
- Dinsdag 14 februari van 19.00 – 21.00 – meer informatie en aanmelden
- Donderdag 23 februari van 10.00 uur – 12.00 uur – meer informatie en aanmelden
De volgende zorgkantoren doen mee met deze bijeenkomsten:
- Menzis Zorgkantoor
- VGZ Zorgkantoren
- Zorgkantoor CZ
- Zorgkantoor Zorg en zekerheid
- Zilveren Kruis Zorgkantoor | Langdurige zorg
- DSW Zorgkantoor
De bijeenkomsten zijn kosteloos voor cliëntenraden (en hun ondersteuner) die lid zijn van LOC. Cliëntenraden die nog geen lid zijn kunnen deelnemen voor 25 euro per persoon.
Wat heb ik nodig om mee te doen?
Om deel te kunnen nemen aan deze online bijeenkomst heb je een beeldscherm nodig (computer, ipad, eventueel telefoon), met goed werkend internet. Mocht je dit niet hebben, en zou je wel graag mee willen doen? Neem dan contact op met de vraagbaak van LOC. Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17. 00 uur kun je bellen naar 030 284 32 00 of mail naar vraagbaak@loc.nl
Verder lezen
- Zorgkantoren en de rol van de cliëntenraad
- Wat vinden bestuurders, zorgkantoor en raadsleden belangrijk in het kwaliteitsbeleid en in het kwaliteitsplan?
- Verslag bijeenkomsten met zorgkantoren 2022 ‘Invloed op kwaliteit’
- Opbrengsten bijeenkomsten met zorgkantoren 2021
Voor vragen of meer informatie kan je contact opnemen de vraagbaak van LOC: vraagbaak@loc.nl.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:

Beste,
Ik wil me graag opgeven voor de bijeenkomst van 22 april 2023 in Schagen.
Ik hoop dat dit dan de goede manier is.
Anders hoor ik wel hoe het moet.
Groeten van Inge van der Linde, voorzitter van de C(V)R van Warm Thuis in Oterleek
Beste Inge,
Leuk dat je naar de bijeenkomst in Schagen wil komen! Om je aan te melden willen we je vragen om dit formulier in te vullen: docs.google.com/…w/viewform
Wanneer je er niet uit komt, wil je dan contact opnemen met de Vraagbaak van LOC? Mijn collega’s helpen je dan graag verder. Groet! Willeke