Week van de Medezeggenschap 2025
> Direct naar het programma
> Direct naar activiteiten op locatie
Van 6 t/m 10 oktober 2025 organiseert LOC Waardevolle zorg voor de zesde keer de Week van de Medezeggenschap. Een week waarin medezeggenschap in de schijnwerpers staat. Medezeggenschap én zeggenschap. Want goede zorg begint bij wat belangrijk is voor de mens die zorg of ondersteuning nodig heeft. Zoals het in de visie ‘Waardevolle zorg’ van LOC staat: het gaat om de waarde(n) van mensen.
De stem van de cliënt moet gehoord worden. En dat organiseren we voor een groot deel in een medezeggenschapsorgaan: de cliëntenraad. Met de rechten die de cliëntenraad heeft en de mogelijkheid om ongevraagd advies te geven over onderwerpen die spelen of gaan spelen, kan de cliëntenraad een waardevolle invloed en inbreng hebben als het gaat om de zorg binnen de organisatie. Maar dan is het wel belangrijk dat zowel de bestuurder als de cliëntenraad goed op de hoogte zijn van de verschillende rechten van de raad. En dat alle betrokkenen de wil en motivatie hebben om samen te werken aan (mede)zeggenschap – de cliënt, de naasten, de zorgmedewerkers en bestuur. Daarom is het thema van de Week van de Medezeggenschap 2025:
‘Samen werken aan (Mede)Zeggenschap’
Programma 2025
Klik op de link voor meer informatie en om je aan te melden.
Maandag 6 oktober
- 16:00 uur – 17:00 uur, online bijeenkomst Samen werken aan lokale zeggenschap
Meebeslissen over onderwerpen die voor jou en je omgeving belangrijk zijn. Hoe zet je stappen om dat te organiseren? - 18:30 uur – 19:30 uur, online cursus Contact met de achterban (VOL)
Aan de hand van zes stappen leer je wat er nodig is om een goed contact met de achterban te realiseren.
Dinsdag 7 oktober
- 10:00 uur – 11:30, online bijeenkomst De LOC Bouwpool: hulp bij renovatie en nieuwbouw (VOL)
Als cliëntenraad kun je veel invloed hebben bij ver- of nieuwbouwprojecten. Wat de bouwpool betekenen in dit proces? - 13:30 uur – 15:00 uur, online cursus Welkom in de cliëntenraad (VOL)
Aan de hand van 10 tips verken je de wereld van de cliëntenraadswerk. Diverse aspecten uit de praktijk komen aan bod. - 16:00 uur – 17:30 uur, online bijeenkomst Samen bouwen aan fijne buurten
De Participatiecoalitie welzijn, zorg en hulp zet zich in voor een zorgzame samenleving, waarin iedereen ertoe doet.
Woensdag 8 oktober
- 09:30 uur – 11:00 uur, online webinar Sterk in Medezeggenschap
Wat is er nodig voor goede medezeggenschap in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking? - 10:00 uur – 11:30 uur, online webinar Voorzorgcirkels en medezeggenschap
Voorzorgcirkels dragen bij aan een hechtere gemeenschap waarin we naar elkaar omzien en elkaar ondersteunen. Laat je inspireren! - 11:30 uur – 13:00 uur, online netwerkbijeenkomst Samenwerken aan medezeggenschap: de rol van de ondersteuner (VOL)
Tijdens deze netwerkbijeenkomst gaan we in gesprek over de rol van de ondersteuner bij het samenwerken aan medezeggenschap. - 16:00 uur – 17:30 uur, online bijeenkomst Cliëntmedezeggenschap in de eerstelijnszorg
De eerstelijnszorg is in ontwikkeling en verandert daarmee snel. Wat betekent dit voor de medezeggenschap? We gaan met elkaar in gesprek over hoe de cliëntenraad representatief kan zijn en blijven in de veranderende zorg. - 13:30 uur – 19:00 uur, live bijeenkomst Event Jeugd
Ontmoet en leer van elkaar tijdens het Event Jeugd. Je gaat naar huis vol inspiratie om in jouw organisatie sámen te werken aan medezeggenschap.
Donderdag 9 oktober
- 10:30 uur – 16:00 uur, live bijeenkomst Landelijke dag zorg thuis (VOL)
Op de landelijke dag voor cliëntenraden zorg thuis kijken we naar verschillende vormen van contact met de cliënten en wisselen we tips uit hoe je effectief aan de slag kunt als raad. - 12:00 uur – 15:00 uur, live bijeenkomst Regionale bijeenkomst cliëntenraden Limburg
Het thema van deze netwerkbijeenkomst is ‘Actuele ontwikkelingen in de Zorg Thuis’. - 19:30 uur – 21:00 uur, online Webinar Samen werken aan (Mede)Zeggenschap
We eindigen de Week van de Medezeggenschap 2025 op donderdag 9 oktober met een webinar waarin we onder andere terugkijken op de afgelopen Week.
Activiteiten op locatie
Daarnaast roepen we cliëntenraden op om tijdens de Week van de Medezeggenschap op locatie activiteiten te organiseren. De Week is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een begrip. Een herkenbaar en terugkerend evenement. Het zou fantastisch zijn als zoveel mogelijk cliëntenraden, zorgorganisaties en andere betrokkenen bij medezeggenschap ook dit jaar weer de Week aangrijpen om medezeggenschap in de schijnwerpers te zetten.
Iets organiseren kan klein en groot. Je kunt als cliëntenraad een kaartje sturen, een lunch, een wandeling of een koffiebijeenkomst organiseren. Er worden filmpjes gemaakt en gedeeld, nieuwe kaartjes gemaakt voor kletspot en nog veel meer. Cliëntenraden gebruiken de Week als aanleiding om nieuwe leden te werven, om in gesprek te gaan met cliënten/bewoners, om het werk van de cliëntenraad voor het voetlicht te brengen of gewoon om iets extra’s te regelen voor cliënten. Op deze pagina verzamelen we voorbeelden van activiteiten op locatie, die georganiseerd worden tijdens de Week van de Medezeggenschap 2025: Week van de Medezeggenschap 2025 – LOC Cliëntenraden
Zichtbaarheid
Uiteindelijk gaat het om zichtbaarheid; het zichtbaar maken van het werk van de cliëntenraad en te laten zien dat de cliëntenraad bestaat. Is er bij jouw organisatie een activiteit, laat het zien! Je kunt LOC taggen in berichten op sociale media of de hashtag #weekvdmedezeggenschap gebruiken.
Je kunt ook weer de promotieposter opvragen. (Voor LOC-leden gratis tot 5 exemplaren.) En laat je dan meteen even weten voor welke activiteit je hem gaat gebruiken? Mailen naar de vraagbaak kan natuurlijk ook altijd: vraagbaak@loc.nl. Alle initiatieven die bij ons bekend zijn verzamelen we en bundelen we in een overzichtspagina op de website.

Meer info
We hopen dat we er samen met jullie weer een onvergetelijke week van kunnen maken, met mooie initiatieven, verbinding en verdieping! Heb je nog vragen over de Week van de Medezeggenschap 2025 of wil je doorgeven welke activiteit jouw cliëntenraad/zorgorganisatie gaat organiseren, mail dan naar vraagbaak@loc.nl. Ook voor het opvragen van de promotieposter!
In LOC tijdschrift Zorg & Zeggenschap, zomereditie 2025, verscheen een uitgebreid artikel over de Week van de Medezeggenschap:
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
Trefwoorden: week van de medezeggenschap







De vraag: wie kan het recht van ingevoerde beperkingen op heffen zonder toestemming bevoegde van cliënt?
Beste Frans, je vraag is me niet helemaal duidelijk. Bedoel je beperkingen in de vrijheid van de cliënt? Als dat het geval is, die bevoegdheid ligt bij de zorgverlener. De zorgverlener heeft zelfs de plicht om beperkingen in de vrijheid van de client op te heffen zodra deze niet meer nodig zijn.
Voor het opleggen van een beperking in de vrijheid is toestemming nodig van de client, of, als de client daartoe niet in staat is, van de vertegenwoordiger van de cliënt. Het opheffen van een beperking is verplicht als het risico op ernstig nadeel opgeheven is. Dus kan zonder toestemming van de client of diens vertegenwoordiger. Natuurlijk is het wel goed als met de client en/of zijn vertegenwoordiger hierover wordt overlegd.