Publicaties
LOC helpt cliëntenraden om de medezeggenschap zo goed mogelijk vorm te geven. Onder andere door handreikingen en filmpjes te maken. Die zijn hier te vinden. Zoeken kan op naam of op thema. Ook staan hier enkele handreikingen en filmpjes van andere organisaties. Omdat ze belangrijk zijn voor de cliëntenraad.
Kun je iets niet vinden? We helpen je graag verder via 030 284 32 00, vraagbaak@loc.nl of geef hier direct een bericht door.
Uitbraken van virussen & ziekteverwekkende micor-organismen in verpleeghuizen
LOC, ActiZ, Alzheimer Nederland, NIP, V&VN, Verenso en Zorgthuisnl hebben een handreiking gemaakt om binnen zorgorganisaties afspraken te maken over bezoek en sociaal contact bij uitbraken van infectieziektes in verpleeghuizen. Op basis van een plan waar de noden en wensen van bewoners en naasten echt de basis vormen. En waarin ook de stem van vrijwilligers en medewerkers een plaats moet krijgen. Deze handreiking is gemaakt in coronatijd en inmiddels algemeen toepasbaar gemaakt, ook voor andere infectieziektes.
lees verder
De functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad
In de brochure ondersteuner cliëntenraad lees je de LOC-visie op de functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad. De brochure geeft handvatten hoe de ondersteuner zijn rol in kan vullen.
lees verder
voor mensen met dementie of meervoudige problematiek
Deze bewaarkaart beschrijft de gewenste groepsgrootte in kleinschalige woonvormen, zodat waardevolle zorg in de praktijk mogelijk is. Met deze informatie kunnen cliëntenraden inhoudelijke afwegingen maken bij een advies over groepsgrootte.
lees verder
Hoe doe je dat?
Als zorgaanbieder ben je verantwoordelijk voor het inrichten van medezeggenschap. Maar daarmee is een goede samenwerking met cliënten en naasten nog geen vanzelfsprekendheid. Deze bewaarkaart biedt handvatten om met elkaar tot een samenwerking te komen die daadwerkelijk betekenis krijgt.
lees verder (1)
In deze bewaarkaart vind je vier stappen om te werken aan een goede de rol- en taakverdeling binnen de cliëntenraad die past bij de taken van de cliëntenraad en bij…
lees verder
Handvatten om aan de slag te gaan
Met het organiseren van invloed van mensen die zorg nodig hebben kan je samenwerken aan goede zorg en ondersteuning in de dagelijkse praktijk. Hoe je die samenwerking betekenisvol organiseert –…
lees verder
4 tips voor cliëntenraden.
Hoe draag je als cliëntenraad bij aan goede zorg voor de mensen die dat nodig hebben? En wat is daarvoor nodig? Kortom: hoe krijg je meer invloed? In deze Bewaarkaart zetten we vier belangrijke tips op een rij.
lees verder
Handreiking met tips en voorbeelden
In deze handreiking vind je veel tips om ledenwerving voor de cliëntenraad handen en voeten te geven. En er staan voorbeelden in van functieprofielen, een wervingsplan en een inwerkprogramma.
lees verder
Handreiking voor cliëntenraden
Geplaatst op 20 oktober 2021
In deze handreiking kan de cliëntenraad lezen hoe hij een begroting opstelt, onderhandelt over deze begroting, het budget bewaakt en hoe hij verantwoording aflegt over de uitgaven.
lees verder
Handreiking voor cliëntenraden
In een werkplan zet de raad voor zichzelf op een rij wat er gedaan moet worden, wanneer dat moetgebeuren en hoeveel tijd daarmee gemoeid is. In deze handreiking geven we…
lees verder