Actueel
Elke week het laatste nieuws in je inbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Hoe voer je een goede dialoog? Terugblik Landelijk congres cliëntenraden 2020
Geplaatst op 11 januari 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Het thema van het Landelijk congres cliëntenraden op maandag 30 november 2020 was ‘Dialoog en daadkracht’. Tijdens dit congres deelden Jet Bussemaker en Tineke Abma waardevolle inzichten over dit thema die aansluiten op vraagstukken waar cliëntenraden in de praktijk mee te maken hebben.
Betrekken cliëntenraad bij corona- vaccinatieprogramma
Het moment is aangebroken waarop instellingen een corona-vaccinatieprogramma gaan maken voor haar bewoners/cliënten. Een van onze leden stelde de vraag of de cliëntenraad hier iets over te zeggen heeft.Cliëntenraadslid Topaz aan het woord over ‘van regels naar relaties’
Geplaatst op 8 januari 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Zorginstelling Topaz uit Leiden doet mee aan de Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg. In de Landelijke Inspiratieweek bracht Topaz een bijzonder boek uit. Onder andere bewoners en medewerkers bij Topaz vertellen in het boek over de vernieuwingsbeweging 'van regels naar relaties'
Betrekken van centrale én lokale cliëntenraden bij medezeggenschapsregeling
Geplaatst op 6 januari 2021 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Kwaliteit jeugdzorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Veel centrale -, lokale cliëntenraden en instellingen zijn bezig met het opstellen van een medezeggenschapsregeling. Een goede medezeggenschapsregeling is er één waarbij alle raden betrokken zijn en die in samenwerking tot stand komt. Helaas komen wij ook gevallen tegen waarbij de lokale cliëntenraden onvoldoende betrokken worden bij de medezeggenschapsregeling.
Veranderingen in de zorg en activiteiten LOC
Geplaatst op 5 januari 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
In 2020 werden er diverse nieuwe en vernieuwde wetten in de zorg van kracht, zoals de vernieuwde Wmcz. Door corona liep alles anders dan verwacht en gepland. Maar juist in deze periode hebben we ook veel geleerd. Zo heeft LOC veel meer diensten en activiteiten digitaal uitgevoerd. Een overzicht van de veranderingen in de zorg in 2021. En een inkijkje in de plannen van LOC voor 2021.
Publicatie: ‘Het opzetten van een cliëntenraad’ voor jongeren en ouders
Geplaatst op 4 januari 2021 - Thema's: Kwaliteit jeugdzorg, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Per 1 juli 2020 is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) van kracht. Deze wet geldt ook voor aanbieders van jeugdzorg. Met het stappenplan in de brochure 'Het opzetten van een cliëntenraad' helpen we jongeren en ouders die een cliëntenraad willen opzetten.
Wegwijzer moet doolhof in de zorg verminderen
Geplaatst op 30 december 2020 - Thema's: Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Het lijkt zo nu en dan een doolhof in de zorg. Mensen vragen zich af bij wie ze moeten zijn met een zorgvraag, probleem of klacht. We horen deze vraag ook van cliëntenraden. Drie beroepsverenigingen met leden, die een klachtondersteuning en wegwijzerrol voor hun cliënten vervullen, hebben gezamenlijk een Wegwijzer gemaakt. Op deze manier hopen ze duidelijk te maken wat hun leden voor cliënten kunnen betekenen.
Notitie aan VWS: Actie nodig voor toekomstbestendige ouderenzorg
Geplaatst op 24 december 2020 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Partijen in de ouderenzorg pleiten in een gezamenlijk schrijven aan VWS om op korte termijn te komen tot vergaande maatregelen om de ouderenzorg in de toekomst te borgen. De partijen (ActiZ, Zorgthuisnl, Verenso, V&VN, Patiëntenfederatie Nederland en LOC) schrijven dit in een gezamenlijke notitie aan het ministerie van VWS.
Aanbod in 2021 voor ondersteuners van cliëntenraden
Geplaatst op 23 december 2020 - Thema's: Kwaliteit jeugdzorg, Ondersteuners cliëntenraden, Dienstverlening aan cliëntenraden
Op verschillende vlakken organiseert LOC verdieping voor ondersteuners van cliëntenraden. Zoals tijdens onze leergang ondersteuners en online netwerkmeetings, waar ondersteuners actuele thema’s met elkaar bespreken. Ook komen meerdere groepen met ondersteuners bij elkaar voor regelmatige intervisie.
Ondersteuning voor cliëntenraden tijdens aangescherpte maatregelen
Geplaatst op 22 december 2020 - Thema's: Kwaliteit jeugdzorg
Als gevolg van de stijging van het aantal coronagevallen heeft de regering besloten om een lockdown in te stellen tot en met 19 januari. Met deze maatregelen hoopt de overheid het aantal contactmomenten te verminderen. LOC Jeugd heeft begrip voor de nieuwe maatregelen. Tegelijkertijd maken we ons ook zorgen vanwege de impact die de de maatregelen kunnen hebben voor kinderen, jongeren en gezinnen die te maken hebben met jeugdzorg.