Actueel

Elke week het laatste nieuws in je inbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Nieuw: Handreiking bindend voordrachtsrecht

De wetgever vindt het belangrijk dat het toezicht op zorginstellingen mede vanuit cliëntenperspectief gebeurt. Daarom hebben vertegenwoordigers van cliënten (de cliëntenraad) het recht om een lid voor de Raad van Toezicht (RvT) voor te dragen. Deze persoon zit niet namens de cliëntenraad in de RvT. Maar neemt in zijn toezichthoudende taak uitdrukkelijk het cliëntenperspectief mee. LOC maakte een handreiking over dit zogenaamde bindend voordrachtsrecht.

lees verder

Definitief rapport commissie Bos | Reactie LOC

De commissie Bos heeft een definitief rapport gepubliceerd over de vraag hoe de zorg voor thuiswonende ouderen in de toekomst op peil te houden. Het gaat om ingrijpende adviezen. Cliëntenraden en LOC vinden het belangrijk dat er oplossingen komen voor de besproken thema’s. De manier waarop vraagt wel de nodige aandacht: het rapport blijft nu hangen in symptoombestrijding. Economie en systemen zijn steeds weer het uitgangspunt, in plaats van mensen en menselijkheid.

lees verder (5)

Waar­devol­le zorg en finan­ciën. Invloed op het huis­houd­boek­je van de zor­ginstel­ling (Online cursus)

18 augustus 2020

Deze cursus is bedoeld voor alle cliëntenraden in de zorg en meer specifiek voor cliëntenraden van zorginstellingen die ook eerstelijnsverblijf (elv) en geriatrische revalidatiezorg (grz) bieden. Online cursus Waardevolle zorg en…

lees verder

Leergang ondersteuners najaar 2020

In september start opnieuw de Leergang ondersteuners. De leergang richt zich op verdieping van je functioneren als ondersteuner in de dagelijkse praktijk: de ontwikkeling van je beroepshouding in combinatie met…

lees verder

Meerwaarde van medezeg­genschap

Cliëntenraden zijn ooit ontstaan om de mensen die zorg nodig hebben een collectieve stem te geven. Zodat zorgorganisaties steeds blijven doen wat hun kerntaak is: zorg verlenen aan mensen, waardoor die het leven kunnen leiden dat bij hen past. De nieuwe medezeggenschapswet is een hulpmiddel. Het gaat er om hoe waardevolle zorg er in de praktijk uitziet. Een actieve cliëntenraad is onmisbaar bij het verbeteren van de zorg. Bij de cliëntenraad ligt een belangrijke sleutel om de zorg maximaal aan te laten sluiten bij wat mensen nodig hebben.

lees verder

E-zine Exper­tisenet­werk Levensvragen en Ouderen

Geplaatst op 13 juli 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad
Het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen publiceerde onlangs weer een e-zine (online magazine) met interessante nieuwtjes, ontwikkelingen en bijeenkomsten van de betrokken kernpartners over de thema’s levensvragen en zingeving in zorg en welzijn. LOC maakt ook onderdeel uit van het Expertisenetwerk.

lees verder

Podcast #2: Invloed op kwaliteitsbeleid

"Wat 'kwaliteit' is, verschilt van persoon tot persoon. Dat maakt het juist zo belangrijk en ook moeilijk om mee aan de slag te gaan. Als zorgorganisatie kun je niet één iets doen waarmee je kwaliteit voor iedereen maakt. Je moet dus echt kijken naar wat de cliënten nodig hebben en kijken: hoe kan ik daar in brede zin aan tegemoet komen? Welke verschillende dingen ga ik doen en hoe ga ik dat doen?" Hoe je daar als cliëntenraad mee aan de slag kunt? Luister deze podcast mee met een interessant gesprek tussen LOC-adviseur Tiske Boonstra en LOC-coördinator medezeggenschap Thom van Woerkom.

lees verder

Ook voor Jeugdzorg: model medezeg­genschapsregeling Wmcz 2018

LOC Jeugd heeft in samenwerking met Jeugdzorg Nederland een model voor de medezeggenschapsregeling Wmcz 2018 voor cliëntenraden en zorginstellingen gemaakt. Per 1 juli 2020 is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen…

lees verder

Digitale verbinding voor iedereen, ook met psychische kwetsbaar­heid

Digitaal contact is in deze periode onmisbaar. F-ACT Nederland en MIND zijn gestart om mensen met een psychische kwetsbaarheid die geen digitale middelen hebben, van een smartphone of tablet te voorzien. Een aantal bestuurders in de Ggz inventariseren nu of er nog meer belangstelling is voor deze actie 'Digitale verbinding voor iedereen'.

lees verder

VWS: instel­lin­gen en cliënten­raden kunnen langer tijd nemen voor afspraken medezeg­genschap

Per 1 juli is de Wmcz 2018 van kracht. Vanaf dat moment hebben zorgorganisaties een half jaar de tijd om afspraken over medezeggenschap vast te leggen. Gezien de coronacrisis vroegen LOC en brancheorganisateis om verlenging van deze termijn. Helaas heeft de minister dit verzoek niet gehonoreerd. Wel zal de inspectie voorlopig niet handhaven op de bepalingen van de Wmcz 2018.

lees verder

Op donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei is LOC gesloten vanwege Hemelvaart.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese