Betrokken mensen in beeld

Geplaatst op 21 december 2021

Afgelopen jaar brachten we veel mensen in beeld. Mensen die vanuit hun hart betrokken zijn bij zorg en daaraan willen bijdragen. Zoveel mensen zetten zich ook dit jaar weer in om ervoor te zorgen dat de ervaringen van mensen en het cliëntperspectief de basis zijn bij besluiten die genomen worden.

Verhalen jeugdzorg

Alleen door goed naar jongeren, ouders en naasten te luisteren en het cliëntenperspectief serieus mee te nemen in het beleid, kan jeugdzorg daadwerkelijk vernieuwen en veranderen. Voor maatwerk is het nodig om te weten wat cliënten belangrijk vinden in de jeugdzorg. Duurzame veranderingen komen alleen tot stand in samenwerking met de mensen om wie het gaat. In 2021 doorlopen we onder andere bij dertig organisaties in de jeugdzorg een traject voor het neerzetten van medezeggenschap die invloed heeft en ertoe doet. En daarnaast starten we een vernieuwingsbeweging als gedreven netwerk en organisaties. Met als doel kinderen, jongeren en ouders die ondersteuning vanuit de jeugdzorg nodig hebben perspectief te bieden. Waarbij zij zich gehoord, gezien en erkend voelen. Zodat zij ervaren dat zij van betekenis kunnen zijn voor zichzelf en voor anderen.

Afgelopen jaar lieten we ouders aan het woord die ervaring hebben in of met de jeugdzorg. Daniëlle, Edwin, Ellen, Lut en Martine en Toos vertelden hun verhaal.

Interviews met voorzitters van cliëntenraden

Voorzitter zijn van de cliëntenraad: pittige klus, mooie uitdaging, iets er tussenin of misschien wel allebei tegelijk? We vroegen het in interviews met twee voorzitters:

  • Franca de Jong, voorzitter van de lokale cliëntenraad van verpleeghuis Careyn Rosendael, in Utrecht Overvecht;
  • Zoila de la Cruz, voorzitter van de cliëntenraad van Blijf Groep

Ondersteuners van cliëntenraden

De Wet medezeggenschap (Wmcz) bepaalt dat een cliëntenraad recht heeft op professionele ondersteuning. Veel cliëntenraden maken daar afspraken over met de zorgorganisatie. De invulling van de ondersteuning staat niet in de wet. Dit betekent in de praktijk dat de taak van de ondersteuner er overal anders uitziet. Wie zijn deze ondersteuners, wat vinden ze leuk aan hun werk, wat betekenen ze voor de cliëntenraad en waar zijn ze trots op? 

  • Mathilde Jansen (56) werkt voor één van de cliëntenraden van GGz Centraal, een grote zorgorganisatie voor geestelijke gezondheidszorg in Amersfoort en omgeving. Lees het volledige interview
  • René Broekhoven (62) werkt voor de centrale cliëntenraad van zorgorganisatie Noorderbreedte. Zij bieden zorg aan voornamelijk ouderen in Friesland op vijftien locaties en in een revalidatiecentrum. Lees het volledige interview
  • Annemieke Claproth (59) werkt voor de centrale cliëntenraad van stichting Anton Constandse. Deze organisatie ondersteunt in de regio Den Haag mensen met een ernstige psychische aandoening. Lees het volledige interview

LOC-adviseurs

Met vele jaren ervaring als adviseur voor de cliëntmedezeggenschap lieten drie LOC-adviseurs hun licht schijnen over de positie van de cliëntenraad:

Portretten jeugdzorg

De praktijk van medezeggenschap is mooi en verdient het om gezien en gehoord te worden. Daarom hebben we een aantal portretten gemaakt van verschillende mensen uit de jeugdhulp en jeugdbescherming. Om inzicht te geven in hun drijfveren en om te laten zien hoe waardevol het werk is. Maar ook zodat het duidelijk wordt dat iedereen zijn steentje bij kan dragen. 

Bekijk de portretten van: Nathalie en Ine | Ingrid | Judith en Jessica | Desjo |

Zorg & Zeggenschap

Ook het tijdschrift dat LOC ieder kwartaal uitbrengt staat boordevol verhalen en interviews met mensen die zich met passie inzetten voor zorg die aansluit bij wat er voor mensen toe doet. Download het tijdschrift hier

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.