toegankelijkheid
Met Lynn Berger in gesprek over Zorg
15 mei 2023
Geplaatst op 16 april 2023 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Lynn Berger is journalist en schrijver. Ze onderzoekt hoe zorg zich ontwikkelt, wat het voor ons doet en wat we nodig hebben om goed voor elkaar te kunnen zorgen. Op maandagmiddag 15 mei gaan we in Zwolle live met Lynn in gesprek over Zorg. En dan niet alleen de zorg die in bijvoorbeeld huisartspraktijken en verpleeghuizen wordt geleverd, maar juist ook de zorg die jij en ik dagelijks thuis of in onze omgeving leveren.
LOC vraagt om duidelijkheid vrijwilligersvergoeding: antwoord ministers
Geplaatst op 30 maart 2023 - Thema's: Belangenbehartiging, Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Veel mensen zetten zich in deze samenleving vrijwillig in om anderen te helpen. Ook cliëntenraadsleden zetten zich vrijwillig in om de stem te laten horen van mensen die zorg of ondersteuning ontvangen. LOC krijgt regelmatig signalen over onduidelijkheden rondom de financiële vrijwilligersvergoeding en vraagt de overheid om heldere en eenvoudige regels.
Cliëntenraden in gesprek met het zorgkantoor: aanmelden voor 23 feb is opnieuw mogelijk!
23 februari 2023
Geplaatst op 15 februari 2023 - Thema's: Zorginkoop, Rechten van mensen
In 2022 hebben we (online) bijeenkomsten georganiseerd voor cliëntenraden en zorgkantoren om met elkaar in gesprek te gaan over de eigen rol in het bewaken van de kwaliteit en continuïteit van zorg. Vanuit de cliëntenraden hoorden we terug dat deze bijeenkomsten de mogelijkheid boden om op een laagdrempelige manier meer te weten te komen over het zorgkantoor.
Op 14 februari en 23 februari 2023 organiseren we voor cliëntenraden twee digitale bijeenkomsten “in gesprek over kwaliteit en continuïteit van zorg”. Hierbij wordt vanuit het zorgkantoor ingegaan op een aantal actuele onderwerpen zoals die verband houden met de kwaliteit en continuïteit van zorg, zoals de inzet van technologie of de inzet van informele zorg.
Cliëntenraden in gesprek met het zorgkantoor (VOL)
14 februari 2023
Geplaatst op 6 januari 2023 - Thema's: Zorginkoop, Rechten van mensen
In 2022 hebben we (online) bijeenkomsten georganiseerd voor cliëntenraden en zorgkantoren om met elkaar in gesprek te gaan over de eigen rol in het bewaken van de kwaliteit en continuïteit van zorg. Vanuit de cliëntenraden hoorden we terug dat deze bijeenkomsten de mogelijkheid boden om op een laagdrempelige manier meer te weten te komen over het zorgkantoor.
Op 14 februari en 23 februari 2023 organiseren we voor cliëntenraden twee digitale bijeenkomsten “in gesprek over kwaliteit en continuïteit van zorg”. Hierbij wordt vanuit het zorgkantoor ingegaan op een aantal actuele onderwerpen zoals die verband houden met de kwaliteit en continuïteit van zorg, zoals de inzet van technologie of de inzet van informele zorg.
Online netwerkbijeenkomst eerstelijns- en ambulante zorginstellingen
17 januari 2023
Geplaatst op 16 december 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Versterken en borgen cliëntenmedezeggenschap eerstelijns- en ambulante zorginstellingen Hoe versterken en borgen we cliëntenmedezeggenschap in eerstelijns- en ambulante zorginstellingen? Tijdens deze online netwerkbijeenkomst bieden we de mogelijkheid aan cliëntenraadsleden, medewerkers,…
Bijeenkomsten voor cliëntenraden – CZ zorgkantoor
Geplaatst op 31 augustus 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Kwaliteit wijkverpleging, Zorginkoop, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Op maandag 12 september en woensdag 14 september 2022 organiseert het CZ zorgkantoor wederom bijeenkomsten voor de cliëntenraden van zorgaanbieders uit de regio’s Zeeland, Zuid-Limburg, Zuidoost Brabant, West-Brabant, Haaglanden en Zuid-Hollandse eilanden. De cliëntenraden van deze zorgaanbieders zijn van harte welkom bij één van deze bijeenkomsten.
Regionale bijeenkomst cliëntenraden Utrecht
19 oktober 2022
Geplaatst op 31 augustus 2022 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Vrijheid en veiligheid, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Op woensdag 19 oktober organiseren de vrijwilligers van het Regionale Netwerk Utrecht een bijeenkomst voor cliëntenraden in de regio Utrecht. Thema: ‘Open deuren, juist voor mensen met dementie’. We gaan…
‘Bijzonder kwetsbaar?’ Ervaringen van thuiswonende ouderen tijdens de coronatijd
Geplaatst op 18 juli 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit wijkverpleging, Vrijheid en veiligheid, Rechten van mensen, Coronavirus
De universiteit van Humanistiek onderzocht ervaringen van thuiswonende ouderen, mantelzorgers en zorgprofessionals coronatijd. In het rapport 'Bijzonder kwetsbaar?' brengen zij de impact van het coronabeleid op zelfstandig wonende ouderen in kaart. Daarbij brengen ze in beeld dat de term 'kwetsbaarheid' diverse kanten heeft en dat ouderen zelf zich daar niet per se in herkennen. Ook doen zij aanbevelingen richting overheid en zorgorganisaties om beter in te spelen op de specifieke behoeften van deze groep en hun zorgnetwerk. Dit rapport sluit aan bij de visie van LOC dat er veel meer aandacht nodig is voor de menselijke kant, ook in toekomstige besluitvorming.
“Hoe hebben jullie dat aangepakt?” – Maandelijkse sparsessies met cliëntenraden
Geplaatst op 2 mei 2022 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Met andere cliëntenraden en adviseurs (digitaal) sparren, ideeën uitwisselen, van elkaars ervaringen leren - voor veel cliëntenraden is dat een verrijking en verdieping van het cliëntenraadswerk. Daarom organiseert LOC maandelijks digitale sparsessies. LOC-adviseur Tiske legt in dit artikel uit waarom ze deze sparsessies startte. Cliëntenraadsleden Erik, Carla en Michael vertellen wat het meedoen aan de sparsessies hen bracht.
Video-explainers (alleen voor leden)
Geplaatst op 3 februari 2022 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Voorzitters cliëntenraden, Ondersteuners cliëntenraden, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Begin het nieuwe jaar goed: verdiep je in nieuwe onderwerpen, verbreed je kennis en deel ervan uit! Naast alle brochures en compacte bewaarkaarten (ook digitaal), zijn er nu ook video-explainers…
10 Uitgangspunten ouderenzorg voor nieuw kabinet
Geplaatst op 22 november 2021 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad
Een nieuw kabinet moet direct aan de slag met de tien uitgangspunten die we eerder dit jaar deelden, zo roepen de dertien landelijke vertegenwoordigers van ouderen, patiënten en cliënten, mantelzorgers, werknemers, zorgprofessionals en zorgorganisaties op. Voor de langere termijn ziet LOC dat we aan een samenleving moeten werken waarin iedereen tot zijn recht komt. En waar we niet in sectoren denken, maar als samenleving werken aan een maatschappij waar iedereen er toe doet.
Wegwijzer moet doolhof in de zorg verminderen
Geplaatst op 30 december 2020 - Thema's: Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Het lijkt zo nu en dan een doolhof in de zorg. Mensen vragen zich af bij wie ze moeten zijn met een zorgvraag, probleem of klacht. We horen deze vraag ook van cliëntenraden. Drie beroepsverenigingen met leden, die een klachtondersteuning en wegwijzerrol voor hun cliënten vervullen, hebben gezamenlijk een Wegwijzer gemaakt. Op deze manier hopen ze duidelijk te maken wat hun leden voor cliënten kunnen betekenen.
Digitale verbinding voor iedereen, ook met psychische kwetsbaarheid
Geplaatst op 8 juli 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Rechten van mensen, Coronavirus
Digitaal contact is in deze periode onmisbaar. F-ACT Nederland en MIND zijn gestart om mensen met een psychische kwetsbaarheid die geen digitale middelen hebben, van een smartphone of tablet te voorzien. Een aantal bestuurders in de Ggz inventariseren nu of er nog meer belangstelling is voor deze actie 'Digitale verbinding voor iedereen'.
Psychiater met dwangstoornis opent (online) dwangcafé
Geplaatst op 22 juni 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Coronavirus
Aanstaande donderdag 25 juni opent psychiater en patiënt Menno Oosterhoff een ontmoetingsplek voor mensen met dwangklachten. Hier kunnen ze vrij praten over hun angsten, obsessies en ongewenste gedachten. Het café is online en gratis.
Bezoek bij ggz Arkin Ouderen weer mogelijk dankzij actie patiënten en naasten
Geplaatst op 27 mei 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Rechten van mensen, Coronavirus
Één dag! Meer was er niet nodig om voldoende geld op te halen om de eerste groep psychisch kwetsbare patiënten en hun familie te herenigen. Via een zogenaamde Quarantainer: een mobiele ontmoetingsplek zonder dat er fysiek contact plaatsvindt. Dinsdag 26 mei was het zover: de eerste Quarantainer werd geplaatst bij Arkin Ouderen van ggz-instelling Arkin.
Onzichtbaar in tijden van Corona
Geplaatst op 6 april 2020 - Thema's: Coronavirus
Ik was teleurgesteld in de toespraak van de koning. Juist omdat hij zoveel aandacht besteedde aan zoveel verschillende getroffen groepen mensen. Toen Gerdi Verbeet hem bij Jinek prees omdat hij…
Voorjaarsnummer LOC-tijdschrift Zorg & Zeggenschap
Geplaatst op 26 maart 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Nieuwbouw, verbouw en sluiting, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Kwaliteit wijkverpleging, Kwaliteit jeugdzorg, Vrijheid en veiligheid, Klachten en geschillen, Rechten van mensen, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Ondersteuners cliëntenraden, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Het nieuwe LOC-tijdschrift is weer uit! Met veel aandacht voor waar het eigenlijk over gaat in de zorg. Artikelen over hoe je kunt omgaan met de nieuwe wetten. Praktische tips en tools voor de medezeggenschap. Lees over vernieuwingsbewegingen in zorg en welzijn, en meer.
Wat kan een cliëntondersteuner (Co) voor je betekenen?
Geplaatst op 27 januari 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit jeugdzorg, Rechten van mensen
Veel mensen weten niet dat ze gebruik kunnen maken van een cliëntondersteuner bij het zoeken van passende zorg en ondersteuning. Daarom is een campagne gestart: de Co-campagne. Co staat voor cliëntondersteuner. Het doel is om de vindbaarheid van cliëntondersteuning te vergroten, zodat mensen minder verdwalen in het woud van regelingen.
Tip: natuur dichterbij mensen met beperking brengen
Geplaatst op 23 september 2019 - Thema's: Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Kwaliteit wijkverpleging, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Als je je inzet voor mensen met een beperking denk je misschien niet zo snel aan de natuur of aan samenwerking met natuurorganisaties. Maar wist je dat het voor vier…